Perjantai 12.5.2017 (radio)

 

Uusia Suomen kansalaisia

Nainen pitelee käsissään Suomen ja Venäjän passeja.
Monilla uusilla Suomen kansalaisilla on myös Venäjän kansalaisuus. Kuva: Anna Nesterova / Yle

Monet ulkomaiden kansalaiset saivat viime vuonna Suomen kansalaisuuden. Suomen kansalaisuuden sai melkein 9400 ulkomaalaista. Se on suurin määrä itsenäisen Suomen historiassa.

Uusien Suomen kansalaisten joukossa on eniten venäläisiä ja somalialaisia. Suomen kansalaisuus annettiin viime vuonna yli 2000 venäläiselle ja yli 1000 somalialaiselle.

Melkein kaikki ulkomaalaiset säilyttivät entisen kansalaisuuden, vaikka saivat myös Suomen kansalaisuuden. Heillä on nyt kaksoiskansalaisuus.

Sähköautoja on vain vähän

Suomen tuhannennen sähköauton omistaja Martti Virtanen.
Martti Virtasen uusi auto on Suomen tuhannes sähköauto. Kuva: Jussi Koivunoro / Yle

Suomessa on nyt yli 1000 sähköautoa. Tuhannes sähköauto myytiin huhtikuussa.

Sähköauto ei tarvitse bensaa, koska se kulkee sähköllä. Sähköautot eivät likaa ja saastuta ilmaa niin kuin bensa-autot.

Suomessa on sähköautoja vähemmän kuin naapurimaissa. Esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa on sähköautoja paljon enemmän.

Bensa-autojen ja sähköautojen lisäksi on hybridiautoja. Hybridiauto voi käyttää sekä bensaa että sähköä.

Snellmanin päivä

J. V. Snellmanin patsas
Snellmanin patsas Kuopiossa. Kuva: Sakari Partanen / Yle

Perjantaina on vietetty Johan Vilhelm Snellmanin päivää. Snellman oli tärkeä mies 1800-luvulla.

Snellman vaikutti siihen, että Suomi sai rautatien ja oman rahan eli markan. Snellman vaikutti myös siihen, että suomesta tuli virallinen kieli. Aikaisemmin Suomen viranomaiset käyttivät vain ruotsia.

Palkinto Suomi-kouluille

Kuala Lumpurin Suomi-koulun ryhmä.
Kuala-Lumpurin Suomi-koulun oppilaita vuonna 2016. Kuva: Kuala Lumpurin Suomi-koulu

Vuoden ulkosuomalainen on valittu. Tänä vuonna palkintoa ei anneta yhdelle ihmiselle, vaan Suomi-kouluille.

Suomi-kouluja on monissa maissa. Ne opettavat suomen kieltä ja suomalaista kulttuuria ulkosuomalaisille lapsille ja nuorille. Ulkosuomalaiset ovat suomalaisia, jotka asuvat ulkomailla.

Suomi-koulut saavat Vuoden ulkosuomalainen -palkinnon, koska ne ovat tehneet työtä suomen kielen ja suomalaisen kulttuurin puolesta jo noin 60 vuotta.

Voittajan valitsee Suomi-Seura eli järjestö, joka hoitaa ulkosuomalaisten asioita.

Terveisiä Varsovan Suomi-koulusta

Lapsi nauraa lähikuvassa.
Suomi-koulun oppilas Varsovassa. Kuva: Yle

Suomi-koulut osallistuvat myös itsenäisen Suomen 100-vuotisjuhliin. Suomi-koulujen oppilaat ovat tehneet Suomelle onnitteluvideoita.

Videot voi käydä katsomassa selkouutisten internet-sivuilla. Osoite on yle.fi/selkouutiset.

Uusimmat terveiset tulevat Varsovan Suomi-koulusta, Puolasta.

Varsovan Suomi-koulun terveiset voi käydä katsomassa myös selkouutisten Facebook-sivulla.

Varsovan Suomi-koulun terveiset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä