Perjantai 12.7.2019 (radio)



Seksirikosjutun tuomiot

Oulun oikeustalo.
Oikeus on antanut tuomiot Oulun seksirikosjutussa. Kuva: Paulus Markkula / Yle

Oulun seksirikosjutussa on nyt annettu kaikki tuomiot. Oikeus antoi ensimmäiset tuomiot toukokuussa ja viimeiset tuomiot tänään perjantaina.

Oikeus antoi perjantaina 2 miehelle vankilatuomion. Miehet joutuvat vankilaan 4 vuodeksi.

Miehet saivat vankilatuomion, koska he raiskasivat ja käyttivät seksuaalisesti hyväksi 13-vuotiasta tyttöä.

Oulun seksirikosjutussa on tuomittu yhteensä 8 miestä. Kaikki ovat saaneet vankilatuomion.

Kaikki miehet käyttivät seksuaalisesti hyväksi samaa tyttöä. Miehillä on ulkomaalaistausta.

Isis-leirin suomalaiset

Antti Rinne
Pääministeri Antti Rinne halusi tavata Isis-leirin suomalaisten naisten sukulaisia. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Pääministeri Antti Rinne on tavannut suomalaisia, joiden sukulaisia on Isis-leirillä Syyriassa. Rinne halusi keskustella leirin tilanteesta.

Leirillä on monia Isis-terroristien perheenjäseniä eri maista. Joukossa on myös noin 40 suomalaista. He ovat Isis-terroristien vaimoja ja lapsia.

Isis-leirin suomalaiset naiset ovat sanoneet, että he haluavat tulla takaisin Suomeen. Suomen hallitus ei ole vielä päättänyt, auttaako se naisia.

Suomi toivoo, että suomalaiset lapset pääsevät pois Isis-leiriltä. Hallituksella ei kuitenkaan ole suunnitelmaa, miten lapset haetaan leiriltä.

Uudenlainen valvontakamera

nopeusvalvontakamera
Uudenlainen kamera valvoo autojen nopeutta. Kuva: Antro Valo / Yle

Liikenteessä on otettu käyttöön ensimmäinen uudenlainen valvontakamera. Kamera on kuutostien varrella Kouvolassa.

Uusi kamera pystyy valvomaan monta autoa ja kaistaa yhtä aikaa. Lisää uudenlaisia kameroita otetaan käyttöön, kun ensimmäinen kamera toimii hyvin.

Kameroilla valvotaan autojen nopeutta. Uudet kamerat ottavat kuitenkin niin tarkkoja kuvia, että niillä on mahdollista valvoa myös esimerkiksi turvavyön käyttöä.

Alaskan metsäpalot

Metsäpalo Alaskassa.
Alaskassa on palanut metsää. Kuva: Alaska State Troopers / EPA

Alaskassa on suuria metsäpaloja. Alaska on USA:n pohjoisin osavaltio.

Metsä on syttynyt palamaan kovassa helteessä. Alaskassa on ollut yli 30 astetta lämmintä. Tavallisesti Alaskassa on heinäkuussa 20 astetta lämmintä.

Nyt säätiedot kertovat, että Alaskan helteet loppuvat.

Viileä viikonloppu

Karjalanruusu
Viikonloppuna on hyvä ulkoilla, koska ei ole liian kuuma. Kuva: AOP

Täällä Suomessa viikonloppu ei ole helteinen. Lämpötila vaihtelee pohjoisen 10 asteen ja etelän 20 asteen välillä.

Aurinko voi paistaa lauantaina Länsi-Suomessa. Muuten viikonloppu on pilvinen.

Ensi viikolla sää vähän lämpenee.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Parempia selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä