Perjantai 12.8.2022

TV:n selkouutisilla on kesätauko 6.6.–12.8.
Lue ja kuuntele radiolähetys tästä.

Zaporižžjan ydinvoimalan tilanne

Zaporizhzhia ydinvoimala Ukrainassa.
Zaporižžjan ydinvoimalan turvallisuus huolestuttaa sodan keskellä. Kuva: Chine Nouvelle / AOP

Venäjän sota Ukrainassa vaikuttaa myös ydinvoimaloiden eli atomivoimaloiden turvallisuuteen.

Ukrainalaisen Zaporižžjan ydinvoimalan lähellä on taisteltu ja ammuttu tykeillä. Maailmalla pelätään ydinkatastrofia, jos ydinvoimala vahingoittuu sodassa.

Kansainvälinen atomienergiajärjestö sanoo, että sen pitää päästä tarkastamaan Zaporižžjan ydinvoimalan tilanne.

Venäjä valtasi Zaporižžjan ydinvoimalan maaliskuussa. Venäjä tekee ydinvoimalan alueelta raketti-iskuja muualle Ukrainaan.

Zaporižžjan ydinvoimala on Euroopan suurin ydinvoimala. Ydinvoimalan työntekijät ovat ukrainalaisia.

Hoitajien määrä vanhustenhoidossa

Hoitaja auttaa pöydän ääressä ruokailevaa vanhusta.
Kuva: Antro Valo / Yle

Suomessa keskustellaan hoitajien määrästä vanhusten hoidossa.

Ensi keväänä tulee voimaan uusi laki. Se määrää, että vanhusten hoitopaikoissa pitää olla 7 hoitajaa 10 vanhusta kohden.

Nyt päättäjät miettivät, voiko laki ehkä tulla voimaan vasta myöhemmin. Syynä on se, että hoitoalalla on liian vähän työntekijöitä.

Peruspalveluministeri Aki Lindén haluaa miettiä erityisesti lain sisältöä. Lindénin mielestä hoitajapulaa voidaan helpottaa esimerkiksi niin, että palkataan lisää hoiva-avustajia.

Nuorten jääkiekon MM-kisat

Suomi juhlimassa Kasper Puution maalilla.
Suomen nuoret pelaajat voittivat MM-pelissä Tshekin. Kuva: Pasi Mennander / Suomen Jääkiekkoliitto

Suomi on pelannut hyvin jääkiekon alle 20-vuotiaiden MM-kisoissa. Maailmanmestaruuskisat ovat Edmontonissa, Kanadassa.

Suomi voitti torstaina Tshekin. Peli oli jännittävä. Kanada johti jo 2-0, ennen kuin Suomi sai pelin kunnolla käyntiin.

Kun varsinainen peliaika loppui, peli oli tasan 3-3. Sen jälkeen Suomi teki maalin voittomaalikilpailussa, eli Suomi voitti Tshekin 4-3.

Aikaisemmin tällä viikolla Suomi voitti Latvian. Suomen seuraava peli on sunnuntaina. Silloin Suomi pelaa Slovakiaa vastaan.

Jääkiekon alle 20-vuotiaiden MM-kisat jatkuvat vielä koko ensi viikon.

Sää

sääkartta

Sää on lauantaina poutainen, eli vettä ei sada. Etelässä sää on myös aurinkoinen, pohjoisessa on pilvistä.

Lämpötila nousee etelässä jopa yli hellerajan eli yli 25 asteen. Pohjoisessa lämpötila on lauantaina 15 ja 20 asteen väillä.

Sunnuntaina sää lämpenee myös pohjoisessa, ja päivä on poutainen ja aurinkoinen koko maassa.

Lämmin ja poutainen sää jatkuu myös ensi viikon alussa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä