Perjantai 13.11.2020 (radio)


Suomen koronaluvut

Kasvomaskeihin pukeutuneita ihmisiä Helsingin rautatieaseman edustalla.
Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomessa on raportoitu 4 uutta koronakuolemaa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL kertoi asiasta perjantaina. Suomessa on kuollut yhteensä 369 ihmistä koronan takia.

THL kertoi myös, että Suomessa on 316 uutta koronatartuntaa. Eniten uusia koronatartuntoja on Helsingin ja Uudenmaan alueella.

Suomesta on löydetty tähän mennessä melkein 19 000 koronatartuntaa.

Rahaa nuorisotyölle

Kaksi poikaa katsoo tietokoneen ruutua.
Nuoria halutaan auttaa koulunkäynnissä vaikeana korona-aikana. Kuva: Yle/Hedvig Sandell

Nuorisotyö saa lisää rahaa koronakriisin takia. Aluehallintovirastot antavat yli 10 miljoonaa euroa nuorisotyöhön eri puolilla Suomea.

Lisärahan avulla palkataan nuorisotyöntekijöitä kouluihin ja oppilaitoksiin. Nuorisotyöntekijät tukevat lasten ja nuorten koulunkäyntiä ja oppimista.

Päämäärä on, että lapset ja nuoret eivät syrjäydy koronakriisin takia. On tärkeää, että koulunkäynti ja opiskelu jatkuvat mahdollisimman normaalisti.

Ohje yksityistilaisuuksista

Juhlatarjoiluja tarjottimella
Helsingin seudulla kotiin ei saa nyt kutsua yli 10 vierasta. Kuva: Pasi Takkunen / Yle

Helsingin seudulla ei ole hyvä järjestää isoja yksityistilaisuuksia koronan takia.

Uusi ohje on, että yksityistilaisuuksissa on korkeintaan 10 ihmistä. Siksi esimerkiksi kotona ei pidä järjestää isoja juhlia.

Uusi ohje on annettu, koska koronavirus leviää yksityistilaisuuksissa helposti.

Koronatartunnat maailmalla

Kyltti jossa kerrotaan maskipakosta kävelykadulla Delmenhorstissa, Saksassa.
Koronatartuntojen määrä on kasvanut Saksassa. Kuva: Focke Strangmann / EPA

Koronatartuntojen määrä kasvaa maailmalla. Esimerkiksi Saksa ja Venäjä kertoivat perjantaina ennätyssuuret koronaluvut.

Saksa raportoi perjantaina noin 220 uutta koronakuolemaa ja melkein 24 000 uutta koronatartuntaa.

Venäjä raportoi yli 400 koronakuolemaa ja melkein 22 000 uutta koronatartuntaa.

Saksassa ja Venäjällä raportoitiin siis yhdessä päivässä enemmän koronatartuntoja kuin Suomessa koko korona-aikana.

Pulaa työntekijöistä

vartija oman liikkeensä edustalla
Vartijoille riittää töitä myös korona-aikana. Kuva: Markku Sandell / Yle

Monille aloille on vaikea löytää uusia työntekijöitä. Esimerkiksi vartijoita tarvitaan lisää.

Koronakriisi on lisännyt työttömien määrää, mutta ei kaikissa ammateissa. Esimerkiksi vartijoita tarvitaan myös koronakriisin aikana.

Vartiointialan työpaikat ovat yleensä kauan auki. Uusia työntekijöitä ei tule alalle nopeasti, koska vartijat tarvitsevat hyvän koulutuksen.

Myös esimerkiksi varastotyöntekijöitä sekä sosiaali- ja terveysalan työntekijöitä tarvitaan lisää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä