Perjantai 13.1.2023
Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".
1.Mitkä neuvottelut Stora Enso aloittaa?
Oikea vastaus:
Muutosneuvottelut.
2.Kuinka montaa ihmistä neuvottelut koskevat?
Oikea vastaus:
1300 ihmistä viidellä eri paikkakunnalla.
3.Mitä neuvottelut voivat käytännössä tarkoittaa työntekijöille?
Oikea vastaus:
Se voi tarkoittaa, että työntekijöitä lomautetaan.
4.Mitä kuluttajahinnoille eli inflaatiolle tapahtui joulukuussa?
Oikea vastaus:
HInnat nousivat edelleen voimakkaasti, noin 9 prosenttia edellisvuodesta.
5.Mikä erityisesti kiihdytti inflaatiota?
Oikea vastaus:
Sähkön kallistuminen ja korkojen nousu.
6.Kallistuiko myös ruoka?
Oikea vastaus:
Kyllä, ruuan hinta nousi 16 prosenttia.
7.Tuleeko EU:n alueelle enemmän vai vähemmän siirtolaisia kuin ennen?
Oikea vastaus:
Enemmän. Viime vuonna siirtolaisten määrä kasvoi 60 prosenttia edellisvuodesta.
8.Mistä päin rajanylittäjät ovat kotoisin?
Oikea vastaus:
Noin puolet rajanylittäjistä on kotoisin Afganistanista, Syyriasta ja Tunisiasta.
9.Kuka valittiin Vuoden urheilijaksi?
Oikea vastaus:
Hiihtäjä Iivo Niskanen.
10.Entä mikä oli Vuoden joukkue?
Oikea vastaus:
Miesten jääkiekkomaajoukkue Leijonat.