Perjantai 13.1.2023 (radio)

Stora Enso

Stora Enson sellu- ja kartonkitehdas Hartaanselän vesistön takana aamuauringossa.
Stora Enson Oulun tehtaat. Kuva: Risto Degerman / Yle

Metsäyhtiö Stora Enso aloittaa muutosneuvottelut.

Neuvottelut käydään Stora Enson pakkausmateriaalitehtailla Oulussa, Varkaudessa, Heinolassa, Anjalassa ja Inkeroisissa. Neuvottelujen piirissä on noin 1300 ihmistä.

Stora Enso sanoo, että neuvottelut voivat johtaa siihen, että työntekijöitä lomautetaan. Lomautus tarkoittaa sitä, että työntekijä määrätään joksikin aikaa lomalle eikä hänelle makseta siltä ajalta palkkaa.

Stora Enso sanoo, että muutosneuvottelut johtuvat kysynnän vaihtelusta, jota markkinoiden epävarmuus aiheuttaa.

Inflaatio

Isoja elintarvikepakkauksia Heinon tukussa Vantaalla.
Jauhot ovat kallistuneet vuodessa 45 prosenttia. Kuva: Eleni Paspatis / Yle

Inflaatio eli kuluttajahintojen nousu jatkui voimakkaana joulukuussa. Hinnat nousivat noin 9 prosenttia edellisvuodesta eli saman verran kuin marraskuussa.

Tilastokeskus kertoo, että inflaatiota kiihdyttivät etenkin sähkön kallistuminen ja korkojen nousu. Sähkö kallistui 64 prosenttia ja asuntolainojen korot 124 prosenttia edellisvuodesta.

Ruuan hinta nousi 16 prosenttia. Eniten vuodessa ovat kallistuneet jauhot, munat ja voi.

Siirtolaiset

Eurooppalainen raja- ja merivartiosto Frontexin rajavartijan takin selässä lukee
Frontex on EU-maiden yhteinen raja- ja merivartiovirasto. Kuva: Mikko Savolainen / Yle

EU:n alueelle tuli viime vuonna reippaasti enemmän siirtolaisia kuin edellisvuonna. Euroopan rajavirasto Frontex kertoo, että siirtolaisten määrä kasvoi yli 60 prosenttia edellisvuodesta.

Frontex kertoo, että EU:n rajoilla laskettiin viime vuonna noin 330 000 rajanylitystä. Noin puolet rajanylittäjistä oli kotoisin Afganistanista, Syyriasta ja Tunisiasta.

Frontexin mukaan eniten rajanylityksiä tehtiin Länsi-Balkanin kautta. Toiseksi suosituin reitti kulki Välimeren kautta.

Vuoden urheilija

Iivo Niskanen juhlii Urheilugaalassa 2023.
Vuoden urhelija Iivo Niskanen. Kuva: Lehtikuva

Hiihtäjä Iivo Niskanen on Vuoden urheilija. Niskanen palkittiin eilen illalla Suomen Urheilugaalassa.

Urheilutoimittajat valitsivat Niskasen viime vuoden parhaaksi urheilijaksi, koska hän voitti 3 mitalia Pekingin olympialaisissa. Niskanen voitti Pekingissä kultaa, hopeaa ja pronssia.

Vuoden joukkueeksi valittiin miesten jääkiekkomaajoukkue Leijonat. Leijonat voitti viime vuonna kultaa olympialaisissa ja MM-kisoissa.

Lauantain sää

Suomen sääkartta
Kuva: Yle

Sää on sateista ja lauhaa. Lännessä ja etelässä sataa vettä, muualla räntää tai lunta.

Lämpötila on enimmäkseen 0...+4 astetta. Lapissa on pakkasta 1...10 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Eduskuntavaalit 2023 selkosuomeksi

Kaksi naista ja kaksi miestä vierekkäin seinää vasten.

Mohor Banerjee, Janica Hirvenkivi ja Petri Strömberg keskustelevat Tuukka Lukinmaan kanssa.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä