Perjantai 1.3.2019 (radio)

Attendon hoivakodissa asiat huonosti

Attendon hoivakoti Utajärvellä.
Attendon hoivakodissa Utajärvellä on ongelmia. Kuva: Paulus Markkula / Yle

Hoivayhtiö Attendolla on taas vaikeuksia vanhusten hoivakodin takia.

Viranomaiset päättivät, että Attendo ei saa enää järjestää hoitoa hoivakodissa Utajärvellä. Vanhusten olo on ollut hoivakodissa turvaton, koska hoitajia on ollut liian vähän. Lääkkeiden jakamisessa ja kaikessa hoidossa on ollut vikaa.

Kunnat hoitavat nyt itse hoivakodin asioita.

Vakuutusyhtiö Fennia irtisanoo työntekijöitä

Fennian toimipiste Kuopiossa.
Vakuutusyhtiö Fennialla on liikaa työntekijöitä. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Vakuutusyhtiö Fennia irtisanoo paljon työntekijöitä.

Yt-neuvottelut koskevat yli tuhatta ihmistä. Heistä ehkä 100 menettää työpaikan.

Työntekijöitä irtisanotaan, koska heitä on liikaa. Fennia osti Folksam-vakuutusyhtiön.

Ammattia opiskelevat ovat tyytyväisiä

Ammattiopetusta
Ammattia opiskelevat ovat tyytyväisiä opintoihin, kertoo kysely. Kuva: Yle

Opiskelijat, jotka opiskelevat ammattillisessa koulutuksesssa, ovat tyytyväisiä opintoihinsa.

Opiskelijoilta kysyttiin koulutuksesta, kun he olivat opiskelujen loppuvaiheessa. 85 prosenttia opiskelijoista sanoi, että he ovat tyytyväisiä koulutukseen. Kaikkein tyytyväisimpiä ovat opiskelijat, joilla on joku muu äidinkieli kuin suomi.

Opetusta on uudistettu. Opiskelijat ovat paljon työpaikoilla oppimassa. Lisäksi ammattikoulutukseen voi hakea milloin vain, koska opinnot voi tehdä omassa tahdissa.

Pakolaisvakoilu

Nainen banderollin edessä.
Falun Gong -uskonnon harjoittajat uskovat, että Kiinan valtio seuraa heitä Suomessa. Kuva: Yle

Ruotsissa oikeus on vanginnut miehen, joka on ehkä syyllinen pakolaisvakoiluun.

Se tarkoittaa, että mies on Ruotsissa seurannut ihmisiä, jotka arvostelevat oman kotimaan hallintoa. Mies on sitten kertonut tiedot tälle maalle. Ruotsin viranomaiset eivät kerro, minkä maan hyväksi mies on ehkä vakoillut.

Hiihtokilpailuissa hiihdettin viestikilpailu

Perttu Hyvärinen Richard Jouve
Tässä Suomi oli vielä 3. Sitten Ranska meni ohi ja otti pronssimitalit. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Hiihdon maailmanmestaruuskilpailuissa hiihdettiin tänään miesten viestihiihto. Suomen joukkue oli 4. kilpailussa.

Loppusuoralla Ranskan joukkueen hiihtäjä meni Suomen ohi. Norja voitti ja Venäjä oli 2.

Maaliskuu on kevätkuukausi

Mies nukkuu makuupussissa.
Talvella ja keväällä voi myös nukkua ulkona. Tämä retkeilijä nukkui makuupussissa laavussa helmikuussa. Kuva: Matias Väänänen / Yle

Helmikuu oli tosi lämmin talvikuukausi Suomessa.

Helmikuussa oli 6 astetta lämpimämpää kuin Suomessa yleensä on.

Huomenna lauantaina on tuulista ja pilvistä. Pohjois-Suomessa sataa lunta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Yle Nyheter på lätt svenska

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä