Perjantai 13.4.2018 (radio)


Suomen talous

Kontteja puretaan laivasta satamassa Kotkan Mussalossa.
Kauppa käy ja talous kasvaa. Kuva: Sakari Saksa / Yle

Suomen taloudella menee hyvin. Suomen talous kasvaa nyt kovaa vauhtia.

Valtiovarainministeriö arvioi, että talous kasvaa tänä vuonna 2,6 prosenttia. Myös tulevina vuosina talous kasvaa yli 2 prosenttia vuodessa.

Myös työttömien määrä vähenee tulevina vuosina, valtiovarainministeriö arvioi.

Valtiovarainministeriön tehtävä on suunnitella Suomen talouspolitiikkaa.

Syyrian sota

Savupatsaita pommituksen jälkeen Doumassa.
Douma 7.4.2018. Kuva: Ammarx Safarjalani / AOP

Ryhmä kansainvälisiä asiantuntijoita matkustaa Syyriaan. He tutkivat, onko Syyrian sodassa käytetty kaasuasetta.

Syyrian oppositio sanoo, että Syyrian armeija pudotti vaarallista kaasua Douman kaupunkiin viikko sitten. Kaasu tappoi monta ihmistä.

Asiantuntijat aloittavat tutkimukset viikonloppuna. Syyria on luvannut, että se ei häiritse asiantuntijoiden työtä.

Syyrian oppositio on taistellut Syyrian hallitusta ja sen armeijaa vastaan jo monta vuotta.

Nuoret ja monikulttuurisuus

Walter ry:n projektikoordinaattori keskustelee Donnerin koulun neljän oppilaan kanssa liiikuntasalissa.
Tytöt suhtautuvat monikulttuurisuuteen positiivisemmin kuin pojat. Kuva: Kalle Niskala / Yle

Suomalaisten nuorten ja nuorten aikuisten mielestä monikulttuurisuudessa on hyviä puolia.

Tytöt suhtautuvat monikulttuurisuuteen positiivisemmin kuin pojat. Monia poikia monikulttuurisuus pelottaa tai ärsyttää.

Tiedot ovat Opetushallituksen selvityksestä.

Suomalaisten terveys

Mies esittelee pyöreää vatsaansa.
Suomalaiset aikuiset lihovat. Kuva: AOP

Suomalaisten terveydestä on saatu huonoja uutisia.

Suomalaiset aikuiset ovat lihavampia kuin ennen. Jo melkein 30 prosenttia aikuisista on lihavia.

Myös nuorten kunto on huono. Noin 10 prosentilla 30-40 -vuotiaista on vaikeuksia juosta 100 metriä.

Tiedot ovat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimuksesta.

Tapaturmapäivä

Jalka kipsissä.
Miehet loukkaavat itsensä useammin kuin naiset. Kuva: Alistair Scott / AOP

Perjantaina on vietetty tapaturmapäivää.

Päivän teema on tällä kertaa se, että miehille tapahtuu liikaa tapaturmia. Miehiä kuolee tapaturmien takia enemmän kuin naisia.

Miehet loukkaavat itsensä usein kotona tai vapaa-aikana. Miehet voivat unohtaa turvallisuuden esimerkiksi silloin, kun he tekevät remonttia.

Kevätsää

kevätaurinko paistaa
Lauantaina paistaa aurinko. Kuva: Tommi Parkkinen /Yle

Kevät etenee. Ylen meteorologi Marjo Hoikkanen kertoo, että lauantai on ehkä viikon lämpimin päivä. Etelässä voi olla 15 astetta lämmintä. Pohjoisessa lämpötila on 5-10 astetta.

Sunnuntaina etelässä voi sataa vettä. Se on kuitenkin hyvä asia, koska sade puhdistaa ilmaa. Ilmassa on nyt paljon katupölyä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Suomen taidetta selkokielellä

Eero Järnefelt: Raatajat rahanalaiset/Kaski (1893).

Ateneumin selkokielinen ääniopas

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä