Perjantai 13.5.2022 (radio)


Ulkomaiden Nato-kommentit

Sanna Marin, Olaf Scholz och magdalena Andersson håller presskonferens bakom var sitt podie i blåsiga förhållanden. I bakgrunden ländernas flaggor.
Suomen pääministeri Sanna Marin, Saksan liittokansleri Olaf Scholz ja Ruotsin pääministeri Magdalena Andersson. Kuva: CLEMENS BILAN/EPA-EFE/All Over Press

Ulkomailla on kommentoitu Suomen Nato-hakemusta.

Torstaina selvisi, että Suomi hakee puolustusliitto Naton jäsenyyttä. Silloin presidentti Sauli Niinistö ja pääministeri Sanna Marin kertoivat, että he kannattavat hakemusta. Päätös hakemuksesta tehdään lähipäivinä.

Venäjä ei pidä Suomen päätöksestä. Venäjä aikoo vahvistaa Suomen-vastaista rajaa. Venäjä voi tuoda rajalle esimerkiksi tutkalaitteita.

Saksa ja muut isot Nato-maat lupaavat tukea Suomea hakuaikana. Britannia lupaa tukea Suomea jopa sotilaallisesti, jos Suomeen hyökätään.

Nato-maa Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğanin mielestä on virhe, jos Suomi ja Ruotsi otetaan Natoon.

Myös Ruotsi harkitsee Nato-hakemusta. Ruotsin ulkoministeri Ann Linde sanoo, että Suomen päätös vaikuttaa myös Ruotsiin.

Suomi ja Ruotsi alkoivat harkita Nato-jäsenyyttä, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.

Ukrainan pakolaiset

Ukrainalaisia pakolaisia Mariupolista saapuivat Zaporizhzhian kaupunkiin.
Ukrainalaisia pakolaisia. Kuva: Dmytro Smolienko / AFP

Ukrainan pakolaisten määrä kasvaa. Näin kertoo YK eli Yhdistyneet kansakunnat.

Jo yli 6 miljoonaa ihmistä on paennut Ukrainasta sodan takia. Venäjä aloitti sodan Ukrainassa helmikuussa.

Ukrainalaisia pakolaisia on monissa maissa. Eniten heitä on Puolassa.

Ruuan hinta

450 ja 500 gramman kahvipaketit
Kahvin hinta on noussut paljon. Kuva: Petri Kivimäki / Yle

Ruoka kallistuu Suomessa.

Pellervon taloustutkimus arvioi, että ruuan hinta nousee tänä vuonna 11 prosenttia. Niin kovaa vauhtia hinnat ovat nousseet viimeksi noin 60 vuotta sitten.

Eniten ovat nousseet kahvin ja kalan hinnat. Myös ruokaöljyt ja margariinit ovat kallistuneet paljon.

Hintojen nousun syitä ovat koronakriisi ja Venäjän sota Ukrainassa. Ukraina on tärkeä viljan ja kasviöljyjen tuottaja, mutta sodan takia ruokakuljetukset Ukrainasta eivät toimi.

Rasmus Euroviisujen finaaliin

The Rasmus esiintyy lavalla.
Rasmus edustaa Suomea Euroviisuissa. Kuva: EBU / CORINNE CUMMING

Suomi on mukana Euroviisujen finaalissa eli loppukilpailussa.

Suomen edustaja The Rasmus esiintyi semifinaalissa torstaina. Rasmuksen esitys meni hyvin, ja bändi pääsi jatkoon.

Euroviisujen finaali on lauantaina. Siinä on mukana 25 maata. Rasmus esiintyy finaalissa neljäntenä.

Sää

sääkartta

Lauantaina iltapäivällä lännessä sataa vettä, muualla sää on melko aurinkoista ja lämmintä.

Lämpötila on lauantaina laajalti yli 15 astetta, sateessa ja Pohjois-Lapissa on viileämpää.

Sunnuntaina sää viilenee koko maassa. Etelässä sää poutaantuu eli sateet loppuvat vähitellen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä