Perjantai 13.5.2022 (radio)
Ulkomaiden Nato-kommentit
Ulkomailla on kommentoitu Suomen Nato-hakemusta.
Torstaina selvisi, että Suomi hakee puolustusliitto Naton jäsenyyttä. Silloin presidentti Sauli Niinistö ja pääministeri Sanna Marin kertoivat, että he kannattavat hakemusta. Päätös hakemuksesta tehdään lähipäivinä.
Venäjä ei pidä Suomen päätöksestä. Venäjä aikoo vahvistaa Suomen-vastaista rajaa. Venäjä voi tuoda rajalle esimerkiksi tutkalaitteita.
Saksa ja muut isot Nato-maat lupaavat tukea Suomea hakuaikana. Britannia lupaa tukea Suomea jopa sotilaallisesti, jos Suomeen hyökätään.
Nato-maa Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğanin mielestä on virhe, jos Suomi ja Ruotsi otetaan Natoon.
Myös Ruotsi harkitsee Nato-hakemusta. Ruotsin ulkoministeri Ann Linde sanoo, että Suomen päätös vaikuttaa myös Ruotsiin.
Suomi ja Ruotsi alkoivat harkita Nato-jäsenyyttä, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.
Ukrainan pakolaiset
Ukrainan pakolaisten määrä kasvaa. Näin kertoo YK eli Yhdistyneet kansakunnat.
Jo yli 6 miljoonaa ihmistä on paennut Ukrainasta sodan takia. Venäjä aloitti sodan Ukrainassa helmikuussa.
Ukrainalaisia pakolaisia on monissa maissa. Eniten heitä on Puolassa.
Ruuan hinta
Ruoka kallistuu Suomessa.
Pellervon taloustutkimus arvioi, että ruuan hinta nousee tänä vuonna 11 prosenttia. Niin kovaa vauhtia hinnat ovat nousseet viimeksi noin 60 vuotta sitten.
Eniten ovat nousseet kahvin ja kalan hinnat. Myös ruokaöljyt ja margariinit ovat kallistuneet paljon.
Hintojen nousun syitä ovat koronakriisi ja Venäjän sota Ukrainassa. Ukraina on tärkeä viljan ja kasviöljyjen tuottaja, mutta sodan takia ruokakuljetukset Ukrainasta eivät toimi.
Rasmus Euroviisujen finaaliin
Suomi on mukana Euroviisujen finaalissa eli loppukilpailussa.
Suomen edustaja The Rasmus esiintyi semifinaalissa torstaina. Rasmuksen esitys meni hyvin, ja bändi pääsi jatkoon.
Euroviisujen finaali on lauantaina. Siinä on mukana 25 maata. Rasmus esiintyy finaalissa neljäntenä.
Sää

Lauantaina iltapäivällä lännessä sataa vettä, muualla sää on melko aurinkoista ja lämmintä.
Lämpötila on lauantaina laajalti yli 15 astetta, sateessa ja Pohjois-Lapissa on viileämpää.
Sunnuntaina sää viilenee koko maassa. Etelässä sää poutaantuu eli sateet loppuvat vähitellen.