Perjantai 14.12.2018 (radio)

Haavisto: Vihreät ei hallitukseen Perussuomalaisten kanssa

Pekka Haavisto
Vihreiden puheenjohtaja Pekka Haavisto. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Vihreiden puheenjohtaja Pekka Haavisto ei halua mennä hallitukseen perussuomalaisten kanssa. Haavisto korjasi päivällä, mitä hän sanoi Maaseudun Tulevaisuus-lehden haastattelussa. Kerrottiin, että Haaviston mielestä Vihreille on mahdollista olla samassa hallituksessa Perussuomalaisten kanssa. Monet vihreät poliitikot ihmettelivät Haaviston mielipidettä.

Myöhemmin päivällä Haavisto kirjoitti Twitterissä ja Facebookissa, että perussuomalaisten nykyinen linja ei anna vihreille mahdollisuutta olla samassa hallituksessa.

Poliitikoissa epäilyjä päästöjen vähentämisestä

Dieselauton pakoputki.
Poliitikot epäilevät, että liikenteen päästöjen vähennyskeinot ovat liian kovia. Kuva: Ina Fassbender / AFP

Asiantuntijoiden uudet ehdotukset liikenteen päästöjen vähentämisestä epäilyttävät monia poliitikkoja. Asiantuntijoiden uudessa raportissa ehdotetaan esimerkiksi, että bensiini- ja dieselautojen myynti täytyisi lopettaa vuonna 2035.

Poliitikot ajattelevat esimerkiksi, että tavoitteet ovat ihmisille liian kovia. Myös polttoaineen verotuksen kiristäminen epäilyttää. Poliitikot haluavat myös, että vaikutuksista tehdään lisää laskelmia.

Liikenne- ja viestintäministeriön asiantuntijaryhmä julkaisi raportin keskiviikkona.

Tampereelta löytyi tuhkarokkoa

Lapsi jolla on tuhkarokko.
Tuhkarokossa tulee iholle punaista ihottumaa. Kuva: AOP

Ainakin kolme aikuista on saanut Tampereella tuhkarokon. Viranomaiset sanovat, että tartunnat ovat tapahtuneet katolisen Pyhän Ristin seurakunnan messussa 25. marraskuuta.

Pyydetään, että messun osallistujat ottaisivat yhteyttä Tampereella päivystykseen Acutaan. Kaksi tuhkarokkopotilasta on saanut rokotuksen mutta yksi ei.

Tuhkarokko on tauti, joka tarttuu tosi herkästi. Se ei tartu, jos henkilöllä on tuhkarokkorokotus. Tuhkarokossa nousee kova kuume ja iholle tulee ihottumaa. Tuhkarokosta voi tulla vakavia jälkitauteja.

Nykyään tuhkarokko on Suomessa melko harvinainen tauti.

Komisario Palmu-elokuvien ohjaaja on kuollut

Ohjaaja Matti Kassila kotonaan Vantaan Rajatorpassa vuonna 2011.
Matti Kassila oli suomalaisten suosikkielokuvien ohjaaja. Kuva: AOP

Elokuvaohjaaja Matti Kassila on kuollut. Matti Kassilan ura alkoi jo 1940-luvulla. Hän ehti ohjata kymmeniä elokuvia.

Näyttelijät Leevi Kuuranne, Leo Jokela, Matti Ranin ja Joel Rinne Komisario Palmun erehdys -elokuvan roolihahmoissa.
Esimerkiksi Komisario Palmun erehdys oli tosi suosittu elokuva. Kuva: Oy Suomen Filmiteollisuus / Yle Kuvapalvelu
Suomalaiset muistavat Kassilan varsinkin monista Komisario Palmu-elokuvista. Ne ovat edelleen tosi suosittuja. Moni muistaa myös muita Kassilan elokuvia, esimerkiksi Radio tekee murron, Elokuu ja Punainen viiva.

Kassila palkittiin monta kertaa elokuva-alan Jussi-palkinnolla. Hän sai myös elokuvataiteen valtionpalkinnon ja professorin arvonimen. Matti Kassila eli 94 vuotta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä