Perjantai 14.2.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mille alalle ei tule lakkoa?

Oikea vastaus:

Kaupan alalle.

2.Miksi lakko peruuntuu?

Oikea vastaus:

Alalle syntyi uusi työehtosopimus.

3.Paljonko alan palkat nousevat?

Oikea vastaus:

3,3 prosenttia.

4.Kuinka nopeasti ulkomaalainen työntekijä ehkä saa oleskeluluvan tulevaisuudessa?

Oikea vastaus:

Ehkä yhdessä kuukaudessa.

5.Mitä työministeri Tuula Haatainen sanoo?

Oikea vastaus:

Hän sanoo, että suomalaiset firmat tarvitsevat osaajia ulkomailta.

6.Tarvitseeko ulkomaalainen työntekijä oleskeluluvan, jos hän on EU-kansalainen?

Oikea vastaus:

EI tarvitse.

7.Kuinka moneen ihmiseen koronavirus on tarttunut Kiinassa?

Oikea vastaus:

Noin 65 000 ihmiseen.

8.Mikä laitos antaa Suomessa tietoa koronaviruksesta?

Oikea vastaus:

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL.

9.Onko koronaviruksesta tietoa myös selkokielellä?

Oikea vastaus:

Kyllä on. Nettisivulta thl.fi löytyy tietoa koronaviruksesta myös selkokielellä.

10.Mitä Suomessa on perjantaina juhlittu?

Oikea vastaus:

Ystävänpäivää.

11.Mikä on päivän teema monessa muussa maassa?

Oikea vastaus:

Rakkaus.

12.Minkälaista sää on viikonloppuna Etelä-Suomessa?

Oikea vastaus:

Syksyistä eli sataa vettä ja tuulee.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä