Perjantai 14.2.2020 (radio)


Kaupan lakko peruuntuu

Työntekijä pakkaa verkkokaupasta tilattuja ostoksia Citymarket Eastonissa
Työ kaupoissa jatkuu, koska lakko peruuntuu. Kuva: Antti Kolppo / Yle

Kaupan alalle ei tule lakkoa. Työnantajat ja työntekijöiden ammattiliitto PAM hyväksyivät uuden työehtosopimuksen perjantaina.

Työehtosopimus määrää palkat ja työajan. Uusi työehtosopimus nostaa kaupan alan palkkoja 3,3 prosenttia.

Koska sopimus syntyi, Prismojen ja Citymarketien lakot peruuntuvat.

Ulkomaalaisia osaajia tarvitaan

Työministeri Tuula Haataisen taustainfo
Työministeri Tuula Haatainen. Kuva: Terhi Liimu / Yle

Suomi aikoo nopeuttaa oleskelulupien käsittelyä ulkomaalaisille, jotka saavat Suomesta työpaikan. Tavoite on, että oleskelulupa tulee yhdessä kuukaudessa.

Työministeri Tuula Haatainen sanoo, että suomalaiset firmat tarvitsevat osaajia ulkomailta. Suomessa tarvitaan esimerkiksi koodareita, hitsaajia ja hoitajia.

Viime vuonna työntekijöiden oleskelulupia annettiin eniten ukrainalaisille, intilalaisille ja venäläisille. EU-maiden kansalaiset eivät tarvitse oleskelulupaa, kun he tulevat Suomeen töihin.

Koronavirus leviää Kiinassa

Taneli Puumalainen ja Mika Salminen THL:stä tiedotustilaisuudessa keskiviikkona.
Suomessa THL:n asiantuntijat seuraavat koronaviruksen leviämistä maailmalla. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Koronavirus leviää Kiinassa nopeasti. Noin 65 000 kiinalaista on jo saanut koronaviruksen. Virus on tappanut noin 1400 ihmistä.

Muissa maissa koronapotilaita on vain vähän. Euroopassa koronatapauksia on ollut eniten Saksassa, mutta sielläkin alle 20. Suomessa on ollut vain yksi koronapotilas.

Suomessa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL antaa tietoa koronaviruksesta. Nettisivulta thl.fi löytyy tietoa koronaviruksesta myös selkokielellä.

THL selkokielellä

Suomessa vietetään ystävänpäivää

sydämen muotoisia karkkeja
Kuva: AOP

Perjantaina on vietetty ystävänpäivää. Monissa muissa maissa on vietetty Pyhän Valentinuksen päivää eli rakkauden juhlaa, mutta Suomessa päivän teema on ystävyys.

Ystävänpäivä on Suomessa melko uusi juhlapäivä. Se pääsi kalenteriin vuonna 1987.

Joissakin maissa päivää on vietetty kauan. Esimerkiksi Englannissa Pyhän Valentinuksen päivä on ollut juhlapäivä vuodesta 1537.

Talvilomaviikko alkoi etelässä

Mies ja lapsi laskettelevat.
Monet matkustavat Etelä-Suomesta Lappiin viettämään talvilomaa. Kuva: Juha Heikanen / Yle

Osa koululaisista on aloittanut talviloman. Ensi viikko on talvilomaviikko Helsingin ja Turun seudun kouluissa. Muualla Suomessa talviloma on myöhemmin.

Etelän talviloma alkaa syksyisessä säässä. Viikonloppuna sataa vettä ja tuulee. Lämpötila on etelässä nollan yläpuolella.

Vain Lapissa on pakkasta ja sade tulee lumena.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä