Perjantai 14.5.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Missä on rauhaton tilanne?

Oikea vastaus:

Lähi-idässä.

2.Ketkä ovat tehneet iskuja?

Oikea vastaus:

Israel ja palestiinalainen äärijärjestö Hamas.

3.Kuinka paljon iskuissa on kuollut ihmisiä?

Oikea vastaus:

Perjantaina kerrottiin, että iskuissa on kuollut noin 10 israelilaista ja yli 100 palestiinalaista.

4.Mitä tarkoittaa inflaatio?

Oikea vastaus:

Se tarkoittaa hintojen nousua.

5.Mitkä tuotteet ovat kallistuneet viime vuodesta?

Oikea vastaus:

Polttoaineet, tupakka ja junaliput.

6.Mitkä ovat perjantain koronaluvut?

Oikea vastaus:

1 uusi koronakuolema, 154 uutta koronatartuntaa.

7.Kuinka nopea koronan kotitesti on?

Oikea vastaus:

Tulos on valmis 15 minuutissa.

8.Mitä on syytä muistaa, jos käyttää koronan kotitestiä?

Oikea vastaus:

Kotitesti on epävarma. Sen perusteella ei voi esimerkiksi lopettaa karanteenia.

9.Mitkä puut kukkivat nyt Suomessa?

Oikea vastaus:

Kirsikkapuut.

10.Tuleeko viikonlopusta kylmä?

Oikea vastaus:

Ei tule. Sää viilenee vähän, mutta lämpötila on noin 20 astetta suuressa osassa maata.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä