Perjantai 14.5.2021 (radio)
Lähi-itä
Lähi-idän tilanne on rauhaton. Alueella on tehty paljon iskuja, ja iskuissa on kuollut ihmisiä.
Vastakkain ovat Israel ja palestiinalainen äärijärjestö Hamas. Israelin sotilaslentokoneet ovat pommittaneet Hamasia, ja Hamas on ampunut raketteja Israelia vastaan.
Perjantaina kerrottiin, että iskuissa on kuollut noin 10 israelilaista ja yli 100 palestiinalaista.
YK:n turvallisuusneuvosto pitää sunnuntaina kokouksen Lähi-idän tilanteen vuoksi. YK eli Yhdistyneet kansakunnat toivoo, että iskut Lähi-idässä loppuvat.
Inflaatio
Suomessa inflaatio nopeutuu. Inflaatio eli hintojen nousu on ollut viime vuosina hidasta.
Tämän vuoden huhtikuussa hinnat kuitenkin nousivat noin 2 prosenttia viime vuoden huhtikuusta.
Erityisesti bensan ja muiden polttoaineiden hinnat ovat nousseet. Myös tupakka ja junaliput ovat kallistuneet selvästi.
Koronaluvut
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo, että Suomessa on 1 uusi koronakuolema. Suomessa on kuollut yhteensä 931 ihmistä koronan takia.
Uusia koronatartuntoja on 154. Suomen kaikkien koronatartuntojen määrä on melkein 90 000.
Kotitestit
Koronan kotitestit tulevat myyntiin myös Suomessa. Lidlin kaupat ovat alkaneet myydä koronan kotitestejä myös Suomessa.
Kotitestissä näyte otetaan puikolla nenästä, ja tulos on valmis 15 minuutissa.
Myöhemmin koronan kotitestejä tulee myös apteekkeihin. Apteekeissa kotitestien myynti alkaa toukokuun loppuun mennessä.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos muistuttaa, että koronan kotitesti on epävarma. Kotitestin perusteella ei voi esimerkiksi lopettaa karanteenia.
Kirsikkapuut
Lämmin sää on saanut kirsikkapuut kukkimaan myös Suomessa.
Esimerkiksi Roihuvuoren kirsikkapuisto Helsingissä on nyt oikea kukkameri.
Puistoon kerääntyy paljon ihmisiä ihailemaan ja kuvaamaan kirsikkapuiden vaaleanpunaisia kukkia.
Sää

Sää viilenee hieman. Lämpötila on viikonloppuna noin 20 astetta suuressa osassa maata. Lapissa on kylmempää.
Sade- ja ukkoskuuroja tulee lauantaina maan etelä- ja keskiosassa. Suuressa osassa maata on viikonloppuna kuitenkin poutaa, eli vettä ei sada.