Perjantai 14.5.2021 (radio)


Lähi-itä

Pelastusmiehet tutkivat rakennuksen raunioita.
Tämä rakennus tuhoutui Israelin ilmaiskussa. Kuva: Mustafa Hassona / AOP

Lähi-idän tilanne on rauhaton. Alueella on tehty paljon iskuja, ja iskuissa on kuollut ihmisiä.

Vastakkain ovat Israel ja palestiinalainen äärijärjestö Hamas. Israelin sotilaslentokoneet ovat pommittaneet Hamasia, ja Hamas on ampunut raketteja Israelia vastaan.

Perjantaina kerrottiin, että iskuissa on kuollut noin 10 israelilaista ja yli 100 palestiinalaista.

YK:n turvallisuusneuvosto pitää sunnuntaina kokouksen Lähi-idän tilanteen vuoksi. YK eli Yhdistyneet kansakunnat toivoo, että iskut Lähi-idässä loppuvat.

Inflaatio

autoa tankataan.
Esimerkiksi bensan hinta on noussut vuoden aikana. Kuva: Elisa Kinnunen / Yle

Suomessa inflaatio nopeutuu. Inflaatio eli hintojen nousu on ollut viime vuosina hidasta.

Tämän vuoden huhtikuussa hinnat kuitenkin nousivat noin 2 prosenttia viime vuoden huhtikuusta.

Erityisesti bensan ja muiden polttoaineiden hinnat ovat nousseet. Myös tupakka ja junaliput ovat kallistuneet selvästi.

Koronaluvut

LKS 20210510 Asiakasta rokotetaan Pfizer-BioNTech COVID-19 rokotteella.
Koronarokotukset etenevät ja se alkaa vaikuttaa koronatartuntojen määrään. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo, että Suomessa on 1 uusi koronakuolema. Suomessa on kuollut yhteensä 931 ihmistä koronan takia.

Uusia koronatartuntoja on 154. Suomen kaikkien koronatartuntojen määrä on melkein 90 000.

Kotitestit

Koronaviruksen kotitestauspaketti.
Koronan kotitestipaketti. Kuva: Veikko Eromäki / Yle

Koronan kotitestit tulevat myyntiin myös Suomessa. Lidlin kaupat ovat alkaneet myydä koronan kotitestejä myös Suomessa.

Kotitestissä näyte otetaan puikolla nenästä, ja tulos on valmis 15 minuutissa.

Myöhemmin koronan kotitestejä tulee myös apteekkeihin. Apteekeissa kotitestien myynti alkaa toukokuun loppuun mennessä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos muistuttaa, että koronan kotitesti on epävarma. Kotitestin perusteella ei voi esimerkiksi lopettaa karanteenia.

Kirsikkapuut

Nainen ottaa valokuvan toisesta naisesta Roihuvuoren kirsikkapuistossa.
Kirsikkapuistossa on kiva kuvata. Kuva: Kristiina Lehto / Yle

Lämmin sää on saanut kirsikkapuut kukkimaan myös Suomessa.

Esimerkiksi Roihuvuoren kirsikkapuisto Helsingissä on nyt oikea kukkameri.

Puistoon kerääntyy paljon ihmisiä ihailemaan ja kuvaamaan kirsikkapuiden vaaleanpunaisia kukkia.

Sää

sääkartta
Kuva: Yle

Sää viilenee hieman. Lämpötila on viikonloppuna noin 20 astetta suuressa osassa maata. Lapissa on kylmempää.

Sade- ja ukkoskuuroja tulee lauantaina maan etelä- ja keskiosassa. Suuressa osassa maata on viikonloppuna kuitenkin poutaa, eli vettä ei sada.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä