Perjantai 14.6.2019 (radio)


Rinne Virossa

Pääministeri Antti Rinne ja Viron pääministeri Juri Ratas kättelevät lehdistötilaisuudessa tapaamisensa jälkeen Stenbocki Majassa Tallinnassa.
Pääministerit Antti Rinne ja Jüri Ratas. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Suomen pääministeri Antti Rinne on vieraillut Virossa. Rinne tapasi Viron pääministerin Jüri Rataksen.

Pääministerit keskustelivat esimerkiksi ympäristönsuojelusta. Itämeren suojelu on tärkeää molemmille maille.

Tämä oli pääministeri Rinteen ensimmäinen vierailu ulkomailla. Yleensä Suomen pääministeri matkustaa ensimmäiseksi Ruotsiin. Rinne matkustaa Ruotsiin ensi viikolla.

Verkkopankkitunnukset

Grafiikka
Kuva: Yle

Verkkopankkitunnukset on hyvä pitää tallessa.

Jos verkkopankkitunnukset varastetaan, voi syntyä isoja vahinkoja. Tunnusten avulla varas voi mennä netissä pikavippipalveluun.

Tilin omistaja voi olla vastuussa pikavipistä eli pikalainasta, jonka varas ottaa tunnusten avulla. Tilin omistajan pitää ehkä maksaa koko laina.

Jos varas saa verkkopankkitunnukset siksi, että tunnusten omistaja on huolimaton, tunnusten omistajan pitää maksaa laina takaisin.

Persianlahden tilanne

Norjalaisen varustamon tankkeri Front Altair palaa Omaninlahdella.
Torstaina hyökättiin 2 öljylaivaa vastaan, ja toinen laiva syttyi tuleen. Kuva: IRIB / EPA

USA:n presidentti Donald Trump sanoo, että Iran on syyllinen hyökkäykseen öljylaivoja vastaan. Hyökkäys tapahtui torstaina Persianlahden lähellä.

USA sanoo, että sillä on video, joka todistaa Iranin teon. Iran sanoo, että se ei tehnyt hyökkäystä.

Hyökkäys tehtiin 2 öljylaivaa vastaan. Laivojen miehistöt pelastuivat.

USA:n ja Iranin suhteet ovat huonot. Tilanne Persianlahdella on jännittynyt.

Junamatkustus

Pendolino junaradalla.
Pendolino junaradalla. Kuva: Soile Laaksonen / VR Group

Suomalaiset matkustavat junalla enemmän kuin ennen. Kaukojunilla tehtiin toukokuussa 1,2 miljoonaa matkaa. Se on 6 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.

Junaliikenne kasvoi eniten Helsingin ja Rovaniemen välillä. Reitillä oli toukokuussa 25 prosenttia enemmän junaliikennettä kuin vuosi sitten.

Monet matkustavat junalla ympäristön takia. Juna ei saastuta luontoa, muta lentokoneen päästöt lämmittävät ilmastoa.

Pummilla matkustaminen

Metrojuna seisoo Kampin metroasemalla.
Monet matkustavat metrossa ilman lippua. Kuva: Kari Ahotupa / Yle

Helsingin seudun joukkoliikenteessä liikkuu paljon matkustajia ilman lippua.

Noin 100 000 ihmistä jäi viime vuonna kiinni matkustamisesta ilman lippua eli pummilla. Näiden matkustajien takia joukkoliikenne menetti lipputuloja 10 miljoonaa euroa.

Monet matkustavat pummilla metrossa, raitiovaunuissa ja lähijunissa. Bussimatkustajan täytyy aina näyttää matkalippu kuljettajalle.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä