Perjantai 14.7.2017 (radio)

 

Opiskelijoiden asumistuki

Pienen asunnon olohuone.
Iso osa opiskelijan rahoista menee asumiseen. Kuva: Edit Lindblad / Yle

Opiskelijoiden asumistuki muuttuu.

Nyt opiskelijat saavat asumislisää. Se on osa opintotukea. Opintotuen asumislisä loppuu elokuussa.

Sen jälkeen opiskelijat saavat tavallista asumistukea. Asumistukea haetaan Kelasta.

Muutos tarkoittaa, että suurin osa opiskelijoista saa enemmän tukea kuin nyt. Yleensä tuki kasvaa noin 700 euroa vuodessa.

Opiskelijat voivat kuitenkin saada vähemmän tukea kuin nyt, jos he elävät avoliitossa. Avopuolison tulot vaikuttavat asumistuen määrään.

Victorian juhlat

Prinsessa victoria perheensä kanssa
Kruununprinsessa Victoria (oikealla) yhdessä perheensä kanssa. Kuva: AOP

Suomen naapurimaassa Ruotsissa on juhlat.

Kruununprinsessa Victoria on täyttänyt perjantaina 40 vuotta. Victoriasta tulee Ruotsin hallitsija kuningas Kaarle Kustaan jälkeen.

Juhlapäivä alkoi Ruotsin pääkaupungissa Tukholmassa. Kruununprinsessa ajoi vaunuissa Tukholman keskustassa ja tervehti ruotsalaisia.

Perjantai-iltana juhlat jatkuvat Öölannin saarella. Siellä on Ruotsin kuningasperheen kesälinna.

Naapurimaan kuningasperhe kiinnostaa myös monia suomalaisia. Suomi oli osa Ruotsia yli 600 vuotta, vuoteen 1809 asti.

Rikos ja karkotus

Lakikirja.
Oikeus katsoi tuomitun täytyneen tietää tekonsa johtavan uhrin kuolemaan. Arkistokuva. Kuva: Yle

Irakilainen mies karkotetaan Suomesta takaisin Irakiin, koska hän on pahoinpidellyt oman siskon. Oikeus päätti asiasta perjantaina.

Miehen mielestä väkivaltaan oli kulttuuriset syyt. Oikeus kuitenkin sanoo, että väkivaltaa ei voi perustella kulttuurilla. Suomen laki ja kansainväliset sopimukset kieltävät sen.

Ulkomaalainen voidaan karkottaa pois Suomesta, jos hän tekee Suomessa rikoksen.

Linnanmäen laitekummit

Linnanmäen laitekummi Tea Laine.
Linnanmäen laitekummi Tea Laine. Kuva: Riku Tonttila / Yle

Retki Linnanmäelle on lapselle ehkä kesän paras päivä.

Aikuiselle voi tulla laitteissa paha olo. Silloin apua saa Linnanmäen laitekummeilta.

Laitekummi voi mennä laitteeseen lapsen kanssa, jos lapsen vanhempi ei uskalla.

Laitekummi Tea Laine sanoo, että laitekummin työ on kivaa. Päivät laitteissa lasten kanssa ovat kesän parhaita työpäiviä, hän sanoo.

Kuuma Etelä-Eurooppa

Ihmiset vilvoittelivat suihkulähteessä Sevillassa, Espanjassa 13. heinäkuuta.
Espanjalaisia kuumassa Sevillan kaupungissa. Kuva: Jorge Guerrero / AFP

Etelä-Euroopassa on kuumaa.

Sää on niin kuumaa, että joitakin turistikohteita on suljettu. Esimerkiksi Kreikassa suljettiin joksikin aikaa Ateenan Akropolis-kukkula.

Monissa Espanjan kaupungeissa on ollut kuumempaa kuin koskaan ennen heinäkuussa. Esimerkiksi pääkaupunki Madridissa lämpötila on ollut yli 40 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä