Perjantai 14.7.2017 (radio)

 

Opiskelijoiden asumistuki

Pienen asunnon olohuone.
Iso osa opiskelijan rahoista menee asumiseen. Kuva: Edit Lindblad / Yle

Opiskelijoiden asumistuki muuttuu.

Nyt opiskelijat saavat asumislisää. Se on osa opintotukea. Opintotuen asumislisä loppuu elokuussa.

Sen jälkeen opiskelijat saavat tavallista asumistukea. Asumistukea haetaan Kelasta.

Muutos tarkoittaa, että suurin osa opiskelijoista saa enemmän tukea kuin nyt. Yleensä tuki kasvaa noin 700 euroa vuodessa.

Opiskelijat voivat kuitenkin saada vähemmän tukea kuin nyt, jos he elävät avoliitossa. Avopuolison tulot vaikuttavat asumistuen määrään.

Victorian juhlat

Prinsessa victoria perheensä kanssa
Kruununprinsessa Victoria (oikealla) yhdessä perheensä kanssa. Kuva: AOP

Suomen naapurimaassa Ruotsissa on juhlat.

Kruununprinsessa Victoria on täyttänyt perjantaina 40 vuotta. Victoriasta tulee Ruotsin hallitsija kuningas Kaarle Kustaan jälkeen.

Juhlapäivä alkoi Ruotsin pääkaupungissa Tukholmassa. Kruununprinsessa ajoi vaunuissa Tukholman keskustassa ja tervehti ruotsalaisia.

Perjantai-iltana juhlat jatkuvat Öölannin saarella. Siellä on Ruotsin kuningasperheen kesälinna.

Naapurimaan kuningasperhe kiinnostaa myös monia suomalaisia. Suomi oli osa Ruotsia yli 600 vuotta, vuoteen 1809 asti.

Rikos ja karkotus

Lakikirja.
Kuva: Yle

Irakilainen mies karkotetaan Suomesta takaisin Irakiin, koska hän on pahoinpidellyt oman siskon. Oikeus päätti asiasta perjantaina.

Miehen mielestä väkivaltaan oli kulttuuriset syyt. Oikeus kuitenkin sanoo, että väkivaltaa ei voi perustella kulttuurilla. Suomen laki ja kansainväliset sopimukset kieltävät sen.

Ulkomaalainen voidaan karkottaa pois Suomesta, jos hän tekee Suomessa rikoksen.

Linnanmäen laitekummit

Linnanmäen laitekummi Tea Laine.
Linnanmäen laitekummi Tea Laine. Kuva: Riku Tonttila / Yle

Retki Linnanmäelle on lapselle ehkä kesän paras päivä.

Aikuiselle voi tulla laitteissa paha olo. Silloin apua saa Linnanmäen laitekummeilta.

Laitekummi voi mennä laitteeseen lapsen kanssa, jos lapsen vanhempi ei uskalla.

Laitekummi Tea Laine sanoo, että laitekummin työ on kivaa. Päivät laitteissa lasten kanssa ovat kesän parhaita työpäiviä, hän sanoo.

Kuuma Etelä-Eurooppa

Ihmiset vilvoittelivat suihkulähteessä Sevillassa, Espanjassa 13. heinäkuuta.
Espanjalaisia kuumassa Sevillan kaupungissa. Kuva: Jorge Guerrero / AFP

Etelä-Euroopassa on kuumaa.

Sää on niin kuumaa, että joitakin turistikohteita on suljettu. Esimerkiksi Kreikassa suljettiin joksikin aikaa Ateenan Akropolis-kukkula.

Monissa Espanjan kaupungeissa on ollut kuumempaa kuin koskaan ennen heinäkuussa. Esimerkiksi pääkaupunki Madridissa lämpötila on ollut yli 40 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä