Perjantai 15.10.2021 (radio)

Koronapassi

Omakannassa näkyvä EU:n koronatodistus Vantaalla lokakuussa 2021.
Koronapassi on EU:n koronatodistus. Sen voi ladata Omakannasta. Kuva: Timo Jaakonaho / Lehtikuva

Eduskunta on päättänyt, että Suomessa otetaan käyttöön koronapassi. Laajoja koronarajoituksia ei ehkä tarvita, jos ihmisillä on koronapassi.

Koronapassia voidaan vaatia paikoissa, joihin tulee paljon ihmisiä. Esimerkiksi ravintoloissa, konserteissa, liikuntatiloissa ja museoissa voidaan vaatia koronapassia.

Koronapassi on EU:n koronatodistus, jonka saa Omakannasta.

Etätyösuositus

Etätyösuositus päättyy. Monilla työpaikoilla jatketaan silti etätöitä, koska koronatilanne jatkuu. Kuva: YLE

Valtakunnallinen etätyösuositus päättyy tänään perjantaina. Ihmiset voivat taas mennä firmojen toimistoille.

Firmat voivat myös päättää, että etätyötä jatketaan. Monet firmat myös jatkavat etätyötä, koska koronatilanne jatkuu.

Monet suomalaiset tykkäävät etätyöstä. Siksi monissa firmoissa jatketaan etätöitä myös koronan jälkeen.

Italiassa koronapassi työpaikoilla

Poliisi ja mielenosoittajat ottavat yhteen Roomassa.
Osa italialaisista vastustaa koronapassia työpaikoilla. Italiassa on ollut mielenosoituksia koronapassia vastaan. Kuva: Massimo Percossi / EPA

Italiassa on otettu käyttöön koronapassi työpaikoilla. Kaikilla työntekijöillä pitää olla koronapassi. Se tarkoittaa, että työntekijällä pitää olla koronarokotukset tai tuore koronatesti.

Jos ihmisellä ei ole työpaikalla koronapassia Italiassa, ihminen voidaan lomauttaa eli hän joutuu pois töistä.

Italia on ensimmäinen EU-maa, jossa pitää olla koronapassi töissä.

Koronarokotukset ja koronapotilaat

Sairaanhoitaja Evelin Prees hoitaa koronapotilasta suojavarusteissa teho-osastolla
Sairaanhoitaja hoitaa koronapotilasta teho-osastolla. Kuva: Arash Matin / Yle

Suomessa on vielä paljon ihmisiä, jotka eivät ole ottaneet koronarokotetta. Täyden suojan eli 2 koronarokotusta on saanut 75 prosenttia yli 12-vuotiaista suomalaisista.

Koronapotilaiden määrä sairaaloissa kasvaa. Sairaaloissa on yli 190 koronapotilasta. Heistä tehohoidossa on 36 potilasta.

Sairaalaan joutuu nyt ihmisiä, joilla ei ole koronarokotusta. Koronarokotus suojaa hyvin vakavalta koronataudilta.

Pelifirma Veikkaus

Peliautomaatteja rivissä hämärässä pelisalissa.
Peliautomaatteja on vähennetty noin 40 prosenttia. Kuva: Anne Savin / Yle

Rahapelifirma Veikkaus vähentää työntekijöitä. Veikkaus sanoo, että jopa 190 ihmisen työ loppuu Veikkauksessa. Syy on se, että Veikkauksen toimintaa on pienennetty.

Pelaaminen on vähentynyt noin 40 prosenttia. Pelikoneita kaupoissa on vähennetty. Veikkaus myös lopettaa noin 15 pelisalia.

Suomi on pienentänyt Veikkauksen pelitoimintaa, että pelihaitat vähenevät.

Sää

Lauantain sääkartta.
Lapissa voi sataa paljon lunta.

Lauantaina pohjoisessa tulee lumi- ja räntäsateita. Muualla sataa vain vähän. Etelä-Suomessa paistaa välillä aurinko. Lämpötila on 2 ja 10 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä