Perjantai 15.11.2019 (radio)


Lakkoneuvottelut

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n puheenjohtaja Heidi Nieminen (vas.) ja Palvelualojen työnantajat Palta ry:n toimitusjohtaja Tuomas Aarto jatkoivat postilakon sovittelua valtakunnansovittelijan toimistossa Helsingissä perjantaina 15. marraskuuta 2019.
Postilakosta neuvoteltiin perjantaina. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Neuvottelut postilakosta ovat jatkuneet. Työnantaja ja työntekijät neuvottelivat koko perjantaipäivän. He kertoivat, että neuvottelut ovat menneet vähän eteenpäin.

Monet Postin työntekijät menivät lakkoon maanantaina. He eivät ole tehneet työtä koko viikon aikana. Lakon syynä on riita esimerkiksi palkasta.

Postilakon takia paketit kulkevat hitaammin kuin tavallisesti ja kirjeet myöhästyvät jopa monta viikkoa.

Postilakon neuvotteluja jatketaan sunnuntaina.

Riistaonnettomuudet

Metsäkauriita
Kauris voi juosta auton eteen. Kuva: Paula Koskinen / Yle

Maanteillä kannattaa nyt ajaa varovaisesti. Riistaonnettomuuksia tapahtuu eniten marraskuussa.

Riistaonnettomuudessa auto törmää isoon eläimeen. Esimerkiksi peura tai kauris voi juosta metsästä auton eteen.

Viime vuonna Suomessa tapahtui yli 12 000 riistaonnettomuutta. Suurin osa riistaonnettomuuksista tapahtui Etelä-Suomessa.

Saunomisen ennätys

Haaga Helia
Saunassa oli 101 eri kansallisuutta. Kuva: Rinna Härkönen / Yle

Guinnessin maailmanennätys saunomisessa kuuluu taas Suomelle. Ammattikorkeakoulu Haaga-Helian opiskelijat tekivät ennätyksen.

Ennätyksen idea on kerätä samaan saunaan ihmisiä niin monesta maasta kuin mahdollista. Ennätys oli välillä Kiinalla, jossa saunoi yhtä aikaa ihmisiä 99 eri maasta.

Suomi oli nyt Kiinaa parempi. Täällä saunassa oli ihmisiä 101 maasta. He saunoivat Suomenlinnassa, Helsingissä.

Guinnessin virallinen tuomari Glenn Pollard vahvisti Suomen maailmanennätyksen.

Ranskan lumisateet

Ranskan Alppeja.
Alppien vuoriston lähellä on satanut paljon lunta. Kuva: AOP

Ranskassa on satanut paljon lunta. Lunta satoi eniten lähellä Alppien vuoristoa. Lunta satoi jopa 30 senttimetriä yhdessä päivässä.

Lumisateesta on ollut paljon haittaa. Ainakin yksi ihminen on kuollut kovan lumisateen takia. Lisäksi lumisade katkaisi sähköt tuhansilta ihmisiltä.

Lumisade on häirinnyt myös Ranskan liikennettä. Viranomaiset pysäyttivät junia, koska puita kaatui junakiskoille.

Viikonlopun sää

nainen kolaa lunta
Lapissa on jo talvi, mutta Etelä-Suomessa ei saada vielä lunta. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Täällä Suomessa lunta on vain pohjoisessa. Pohjoisessa lumi myös pysyy maassa, koska Lapissa on pakkasta koko viikonlopun ajan.

Keski-Suomessa sataa sunnuntaina räntää tai lunta. Lämpötila on nollassa.

Etelä-Suomeen talvi ei tule vieläkään. Lämpötila on päivällä nollan yläpuolella. Etelässä voi tulla viikonloppuna tihkusadetta eli sataa vettä hyvin heikosti.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä