Perjantai 15.1.2021 (radio)


Viron matkustusrajoitukset

Kelluva ostoskeskus -kyltti osoittaa sisäänpääsyn Silja Europaan Tallinnan satamassa.
Suomesta pääsee taas vapaasti Viroon. Kuva: Jan Erik Kooli

Viro on muuttanut matkustusrajoituksia. Esimerkiksi Suomesta pääsee taas Viroon vapaasti.

Matkustajan ei tarvitse enää näyttää negatiivista koronatestin tulosta, kun hän matkustaa Suomesta Viroon. Hänen ei myöskään tarvitse kertoa matkan syytä.

Viro helpotti matkustusta niistä Euroopan maista, joissa koronaa ei ole paljon.

Britannian-lennot

Lentokoneita Lontoon Gatwick lentokentällä.
Lennot Britanniasta Suomeen ovat vielä poikki. Kuva: Ben Stansall / AFP

Matkustajalentoja Britanniasta, Irlannista ja Etelä-Afrikasta Suomeen ei vielä aloiteta. Lennot on keskeytetty ainakin 25. tammikuuta asti.

Suomi yrittää estää sen, että muuntunut koronavirus pääsee leviämään Suomessa.

Muuntunut koronavirus on vaarallinen, koska se tarttuu helposti ja leviää nopeasti. Muuntunutta koronavirusta on paljon Brittein saarilla ja Etelä-Afrikassa. Siksi lennot Britanniasta keskeytettiin jo ennen joulua.

Abiturienttien lähiopetus

Sähköiset ylioppilaskirjoitukset
Abiturientit osallistuvat ylioppilaskokeisiin keväällä. Kuva: Markus Heikkilä / Yle

Helsingin seudun lukioista on kerrottu uutta tietoa. Helsingin seudun abiturientit saavat taas osallistua lähiopetukseen.

Abiturienteilla on ylioppilaskokeet tänä keväänä. Monien abiturienttien mielestä ylioppilaskokeisiin on vaikea valmistautua etäopetuksessa.

Helsingin seudun abiturientit saavat itse valita, osallistuvatko he lähiopetukseen vai etäopetukseen.

Tämä koskee vain abiturientteja, muuten Helsingin seudun lukiot jatkavat etäopetusta koronan takia.

Euroopan koronatartunnat

Maskiin, suojalaseihin, kumikäsineisiin ja muoviesiliinaan pukeutunut nainen ottaa auton ikkunan kautta näytettä kuljettajalta.
Koronatapauksia on löytynyt paljon koko Euroopassa. Kuva: Jeff Gilbert / AOP

Euroopassa on jo yli 30 miljoonaa koronatartuntaa. Luvussa ovat mukana myös Venäjän koronatartunnat.

Suomesta on löydetty noin 40 000 koronatartuntaa. Perjantaina Suomessa raportoitiin 318 uutta koronatartuntaa.

Vuoden urheilija

Hradecky
Vuoden urheilija Lukas Hradecky on maalivahti. Kuva: AOP

Lukas Hradecky on Vuoden urheilija. Urheilutoimittajat valitsivat Vuoden urheilijan torstai-iltana.

Lukas Hradecky on Suomen jalkapallomaajoukkueen maalivahti. Hän pelaa myös saksalaisessa Leverkusenin joukkueessa.

Hradecky on iloinen, että Vuoden urheilija on ulkomaalaistaustainen urheilija. Hradecky on kasvanut Turussa, mutta syntynyt Bratislavassa, Slovakiassa.

Viikonlopun sää

Lapsia pulkkamäessä aurinkoisessa pakkassäässä.
Viikonloppu kutsuu ulkoilemaan. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Perjantaina on ollut kova pakkanen Etelä-Suomessa. Viikonlopuna pakkanen heikkenee.

Lauantaina etelässä on vielä kylmää. Maan keskiosassa sataa vähän lunta.

Sunnuntaina pilvisyys lisääntyy ja pakkasta on suuressa osassa maata alle 10 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä