Perjantai 15.12.2017 (radio)

Eduskunta hyväksyi alkoholilain

Asiakas oluthyllyn edustalla ruokakaupassa.
Ruokakauppoihin tulee uusia alkoholijuomia. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Eduskunta on päättänyt, että ruokakaupoissa voidaan myydä nykyistä vahvempia alkoholijuomia.

Se tarkoittaa, että ruokakaupasta voi ostaa vahvempaa nelosolutta. Myös valmiita alkoholin ja virvoitusjuoman sekoituksia voi ostaa ruokakaupasta. Sekoituksia sanotaan limuviinaksi.

Päätös liittyy uuteen alkoholilakiin. Se tulee voimaan ensi vuoden maaliskuussa.

Afrikkalaistaustaisia halutaan verenluovuttajiksi

Janne Hietala luovuttamassa verta Jyväskylän Veripalvelutoimistossa
Suomen Punainen Risti toivoo, että moni menee nyt luovuttamaan verta. Kuva: Eveliina Matikainen / Yle

Verenluovuttajista on nyt pula. Suomen Punainen Risti toivoo, että moni luovuttaa verta ennen joulunpyhiä.

Verenluovuttajiksi toivotaan erityisesti Suomessa syntyneitä afrikkalaistaustaisia ihmisiä. Heillä on sellaisia harvinaisia veriryhmiä, joita suomalaisilla ei ole.

Sairaaloissa hoidetaan yhä enemmän myös afrikkalaistaustaisia potilaita. He tarvitsevat myös verta ja verivalmisteita.

SPR toivoo verenluovuttajia myös muista etnisistä ryhmistä.

Raaseporilaiset auttavat turvapaikanhakijoita

Pian 6-vuotias Rimas leikkii kotona omia leikkejään sillä aikaa, kun kaksi isosiskoa on koulussa.
Irakilainen Rimas asuu Raaseporissa. Kuva: Paula Tiainen / Yle

Raaseporissa Länsi-Uudellamaalla kaupunkilaiset auttavat paljon turvapaikanhakijoita. Monet turvapaikanhakijat asuvat kaupunkilaisten luona kodeissa.

Jotkut asukkaat ovat myös yhdessä hankkineet asuntoja, joita turvapaikkaa hakevat perheet voivat käyttää. Kaupunkilaiset maksavat osan asuntojen vuokrasta.

Länsi-Uudenmaan kunnissa on ollut pakolaisia ja turvapaikanhakijoita jo kauan.

Britannian ero EU:sta etenee

Big Ben ja liput.
Brexit eli Britannian ero EU:sta etenee. Kuva: EPA / Will Oliver

Euroopan unionin maiden johtajat ovat päättäneet, että Britannian eroneuvotteluja voidaan jatkaa. EU-maat ovat sitä mieltä, että neuvotteluissa on tähän mennessä päästy hyvin eteenpäin.

Seuraavaksi EU ja Britannia neuvottelevat esimerkiksi siirtymäajasta. Se tarkoittaa aikaa, jolloin Britannia vielä noudattaa EU-lakeja mutta se ei enää ole mukana päättämässä asioista.

Britannia eroaa Euroopan unionista maaliskuussa vuonna 2019.

Viikonloppuna sää kylmenee

Lumisade loi satumaisen maiseman Helsingin Pitäjänmäessä.
Viikonloppuna sää kylmenee. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Tänään perjantaina on satanut lunta tai räntää maan etelä- ja keskiosissa. Lumisade voi jatkua huomisaamuun asti. Viikonloppuna sää kylmenee koko maassa.

 

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä