Perjantai 15.2.2019 (radio)


Filippiiniläiset hoitajat

Timo Soini
Ulkoministeri Timo Soini. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Ulkoministeri Timo Soini ehdottaa, että Suomeen palkataan lisää hoitajia Filippiineiltä.

Suomessa on jo jonkin verran filippiiniläisiä hoitajia. Soini kirjoittaa blokissa, että he ovat ahkeria ja tekevät hyvää työtä.

Soinin mielestä on tärkeää, että kaikki hoitajat saavat Suomessa samaa palkkaa ja maksavat veroja.

Soini kirjoittaa, että Suomessa tarvitaan lisää hoitajia, koska vanhusten määrä kasvaa.

Leppävaaran Metropolia

Metropolia Leppävaaran kampus halkeama rakenteissa
Metropolian rakennuksessa Espoon Leppävaarassa on halkeamia. Kuva: Esa Fills / YLE

Ammattikorkeakoulu Metropolian rakennus Espoon Leppävaarassa suljetaan.

Metropolia kertoo, että rakennuksessa on isoja halkeamia. Rakennus suljetaan turvallisuuden takia.

Rakennukseen on tullut halkeamia, koska se on uponnut alaspäin. Rakennuksen vanha osa valmistui vuonna 1989 ja uusi osa valmistui vuonna 2002.

Metropolialla on Espoon Leppävaarassa noin 3000 opiskelijaa. He voivat jatkaa opiskelua Metropolian muissa toimipaikoissa. Ne ovat Helsingin Myllypurossa ja Arabiassa sekä Vantaan Myyrmäessä.

Minä luen sinulle -kampanja

Kaksi ihmistä lukee ääneen, ja kaksi ihmistä istuu pyörätuolissa ja kuuntelee.
Suomen Diakoniaopiston opiskelijat Saad Mawlood ja Azam Harouni lukevat Maurinkodin kehitysvammaisille asukkaille Helsingissä. Kuva: Merja Windia / Yle

Maahanmuuttajat ovat tällä viikolla vierailleet vanhusten ja kehitysvammaisten ihmisten luona ja lukeneet heille ääneen. Lukuhetket olivat osa Selkokeskuksen Minä luen sinulle -kampanjaa.

Lukutapahtumia järjestettiin yli 40 paikkakunnalla ja lukijoita oli yli 1000. Esimerkiksi Suomen Diakoniaopiston opiskelijat vierailivat Maurinkodissa Helsingissä. Maurinkodissa asuu 23 kehitysvammaista.

Opettaja Päivi Worku sanoo, että opiskelijat pitivät lukuhetkiä mielellään. Tärkeintä oli ihmisten kohtaaminen, Worku sanoo. Monet opiskelijat tapasivat kehitysvammaisia ihmisiä ensimmäistä kertaa.

Hiihtoloman sää

Liukasta Tampereella
Kaduilla on nyt paljon liukasta jäätä. Kuva: Antti Eintola / Yle

Etelä-Suomen kouluissa on alkanut hiihtoloma. Hiihtoloma alkaa epätavallisen lämpimässä säässä.

Torstain ja perjantain välisenä yönä Raumalla oli 8,4 astetta lämmintä. Yhtä lämmintä on helmikuussa vain kerran 30 vuodessa.

Talvi ei kuitenkaan vielä lopu. Lauantaina Pohjois-Suomessa sataa lunta, ja sunnuntaina sää kylmenee koko maassa.

Pohjoisessa on sunnuntaina jopa 15 astetta pakkasta. Etelässä lämpötila voi olla vähän plussan puolella.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä