Perjantai 15.3.2019 (radio)


Terrori-isku Uudessa-Seelannissa

Kartta
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Uudessa-Seelannissa on tehty terrori-isku. Iskussa kuoli 49 ihmistä. Heidät ammuttiin.

Iskun kohteena oli 2 moskeijaa. Moskeijat ovat Christchurchin kaupungissa.

Iskun päätekijä on 28-vuotias australialainen mies. Australia on Uuden-Seelannin naapurimaa.

Mies kirjoitti asiasta internetin keskustelupalstalla ennen iskua. Mies kirjoitti, että hän on valkoinen ja rasisti. Hän halusi kostaa terrori-iskut, joita islamistit ovat tehneet Euroopassa.

Uuden-Seelannin pääministeri sanoo, että perjantai oli paha päivä Uuden-Seelannin historiassa.

Koululaiset ilmastonmuutosta vastaan

Tampereen mielenilmaus
Koululaiset osoittivat mieltä myös Tampereella. Kuva: Marko Melto / Yle

Koululaiset ovat osoittaneet mieltä ilmastonmuutosta vastaan.

Koululaiset olivat poissa koulusta ja marssivat ilmastonmuutosta vastaan eri puolilla Suomea. Esimerkiksi Helsingin mielenosoituksessa oli mukana yli 3000 koululaista.

Koululaisten mielenosoituksia on ollut monissa maissa. Nuoret ovat sitä mieltä, että aikuiset pilaavat nuorten tulevaisuuden. Aikuiset eivät tee mitään, vaikka ilmasto lämpenee niin paljon, että ihmisten elämästä tulee vaikeaa.

Koululaisten sankari on 16-vuotias ruotsalainen Greta Thunberg. Hän aloitti mielenosoitukset Ruotsin parlamenttitalon edessä viime vuonna. Nyt Thunbergille ehdotetaan Nobelin rauhanpalkintoa.

Avioliittolaki

hääpari
Alle 18-vuotiaiden avioliitot kielletään. Kuva: AOP

Avioliittolaki muuttuu.

Alle 18-vuotiaiden avioliitot kielletään kokonaan. Alle 18-vuotiaat eivät saa mennä naimisiin edes poikkeusluvalla.

Tähän asti alle 18-vuotias on voinut saada poikkeusluvan avioliitolle. Poikkeusluvan on antanut oikeusministeriö.

Poikkeuslupia on annettu viime vuosina vähän. Esimerkiksi vuonna 2017 oikeusministeriö antoi luvan 7:lle alaikäisten avioliitolle. Tavallisesti hakijat ovat olleet 17-vuotiaita tyttöjä.

Avioliittolain muutos tulee voimaan kesäkuun alussa.

Sää

Autoja maantiellä lumisateessa.
Räntäsade voi häiritä liikennettä viikonloppuna. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Säätietoja:

Etelästä tulee Suomeen kosteaa ilmaa. Lauantaina voi sataa vettä, räntää tai lunta. Pohjois-Lapissa on aurinkoista.

Lämpötila on päivällä 0 - 3 astetta, Pohjois-Lapissa on heikkoa pakkasta. Ajokeli on lumi- ja räntäsateiden takia paikoin huono.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä