Perjantai 15.4.2022

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Minkä puolueen kansanedustaja Ilkka Kanerva oli?

Oikea vastaus:

Hän oli Kokoomuksen kansanedustaja.

2.Kuinka monessa hallituksessa Kanerva oli mukana?

Oikea vastaus:

3 hallituksessa.

3.Kuinka pitkään Ilkka Kanerva oli kansanedustaja?

Oikea vastaus:

Yli 46 vuotta.

4.Minkä niminen on sotalaiva, joka upposi Mustallamerellä?

Oikea vastaus:

Moskva.

5.Miksi laivan uppoaminen on iso tappio Venäjälle?

Oikea vastaus:

Moskva oli iso ja tärkeä sotalaiva Venälle.

6.Mitä joukko naamioituneita miehiä teki Al-Aqsan moskeijalla?

Oikea vastaus:

Ampui ilotulitteita ja heitteli kiviä.

7.Loukkaantuiko ihmisiä Al-Aqsan moskeijalla?

Oikea vastaus:

Kyllä, noin 150 ihmistä loukkaantui.

8.Mitä muistellaan pitkäperjantaina?

Oikea vastaus:

Jeesuksen ristiinnaulitsemista ja kuolemaa.

9.Onko kirkossa ehtoollinen pitkäperjantaina?

Oikea vastaus:

Ei.

10.Onko lauantaina aurinkoista?

Oikea vastaus:

Varsinkin etelässä aurinko pääsee paistamaan, mutta osittain on pilvistä.

11.Onko lauantaina pakkasta?

Oikea vastaus:

Ei ole. On lämpöasteita +2....+10 astetta.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutisilla on kesätauko 6.6.-12.8.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä