Perjantai 15.4.2022 (radio)

Ilkka Kanerva on kuollut

Ilkka Kanerva katsoo pois kamerasta mustavalkokuvassa.
Ilkka Kanerva (28. 1.1948 – 14.4.2022) Kuva: Kalle Mäkelä / Yle
Kansanedustaja Ilkka Kanerva on kuollut. Kanerva oli kokoomuksen kansanedustaja. Hän oli kansanedustaja yli 46 vuotta eli pidempään kuin kukaan muu Suomessa on ollut kansanedustaja.

Ilkka Kanerva oli myös ministeri kolmessa (3) Suomen hallituksessa. Tällä vaalikaudella Kanerva oli eduskunnassa puolustusvaliokunnan puheenjohtaja. Ilkka Kanerva asui Turussa. Hän oli myös Turun kaupunginvaltuutettu.

Ilkka Kanerva on ollut mukana myös monissa urheilujärjestöissä. Hän on ollut esimerkiksi Suomen Urheiluliiton puheenjohtaja ja Olympiakomitean varapuheenjohtaja.

Ilkka Kanerva kuoli torstaina vaikean sairauden takia. Hän oli 74-vuotias.

Venäjän sotalaiva Moskva

Venäjän lippulaiva Moskva.
Venäjän Mustanmeren laivaston tärkeä laiva Moskva. Kuva on otettu Sevastopolissa heinäkuussa 2016. Kuva: AOP

Venäjän tärkeä sotalaiva Moskva on uponnut. Moskva oli Mustallamerellä.

Ukraina sanoo, että Ukraina osui Moskva-laivaan kahdella ohjuksella. Venäjä kieltää, että Ukraina osui laivaan. Venäjä sanoo, että laivalla oli tulipalo, joka levisi ammusvarastoon.

Moskva oli Venäjälle tärkeä sotalaiva. Se oli 185 metriä pitkä. Moskva-laivalla oli paljon ohjuksia. Moskva-sotalaivan uppoaminen on Venäjälle iso tappio.

Al-Aqsan moskeija

Sammandrabbningen mellan unga palestinier och israelisk polis pågick i ungefär sex timmar. Åtminstone åtta palestinier uppges ha skadats riktigt allvarligt.
Ihmiset heittelivät kiviä Al-Aqsan moskeijan luona. Kuva: EPA-EFE/All Over Press

Al-Aqsan moskeijan luona Jerusalemissa on ollut väkivaltaisuuksia. Israelin poliisi sanoo, että suuri joukko naamioituneita miehiä meni moskeijaan ja ampui siellä ilotulitteita.

Joukko heitteli myös kiviä kohti Länsimuuria, joka on juutalaisten pyhä rukouspaikka. Ihmiset heittivät kiviä myös Israelin poliisia kohti. Poliisi ampui kumiluoteja ihmisiä kohti. Väkivaltaisuuksissa loukkaantui noin 150 ihmistä.

Al-Aqsan moskeijan luona oli paljon ihmisiä rukoilemassa, kun väkivalta alkoi. Parhaillaan vietetään kristittyjen pääsiäistä ja juutalaisten pesah-juhlaa sekä muslimien pyhää kuukautta ramadania.

Pitkäperjantai

Maalaus Jeesuksesta
Maalaus Jeesuksesta Iitin kirkossa. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Tänään on vietetty pitkäperjantaita. Pitkäperjantaina muistetaan Jeesuksen ristiinnaulitsemista ja kuolemaa Golgatalla.

Pitkäperjantaina luterilaisissa kirkoissa vietetään sanajumalanpalvelusta mutta ei vietetä messua eikä ehtoollista. Pitkäperjantaina liturginen väri on kirkossa musta.

Pitkäperjantaina ei soiteta kirkonkelloja ja kirkossa virret lauletaan yleensä ilman säestystä.

Sää

Lauantain sääkartta.
Lauantaina on osittain pilvistä. Osittain paistaa aurinko.

Sää on lauantaina osittain pilvinen. Varsinkin etelässä myös aurinko pääsee paistamaan. Lämpötila on pohjoisen 2 ja etelän 10 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä