Perjantai 15.5.2020 (radio)

Vanhukset saavat itse päättää

Porträtt på Sanna Marin.
Pääministeri Sanna Marin Kuva: Lehtikuva

Pääministeri Sanna Marin kertoi tänään, mitä hallitus ajattelee koronavirusepidemiasta.

Hallitus sanoo, että sen mielestä koronavirus ei saa levitä Suomessa ollenkaan.

Tämä johtuu siitä, että vielä ei tiedetä, tuleeko ihminen immuuniksi koronavirukselle, jos hän on sairastanut sen.

Pääministeri sanoi myös, että yli 70-vuotiaat saavat itse päättää, miten he liikkuvat ulkona ja tapaavatko he muita ihmisiä.

Hallitus kuitenkin toivoo, että he välttävät turhia tapaamisia.

Yli 5000 ihmistä on parantunut koronasta

Nainen asettelee kasvomaskia kasvoilleen.
Kasvomaski estää pisaroita lentämästä muiden ihmisten päälle. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Suomessa on nyt virallisesti yli 6200 koronatartuntaa.

Yli 5000 ihmistä on jo parantunut koronaviruksesta.

Suurin osa uusista tartunnoista löytyy pääkaupunkiseudulla ja Etelä-Suomessa.

Muualla maassa tartuntoja löytyy todella vähän.

Sairaalat alkavat taas tehdä leikkauksia

Kirurgit leikkaa potilasta leikkaussalissa.
Sairaalat alkavat taas leikata kiireettömiä potilaita. Kuva: Simo Pitkänen / Yle

Pääkaupunkiseudulla sairaalat alkavat taas tehdä kiireettömiä leikkauksia.

Kun koronaepidemia alkoi, sairaalat päättivät, että ne vähentävät leikkauksia.

Nyt näyttää siltä, että koronaepidemian tilanne on hyvä. Se tarkoittaa, että lääkäreitä ja sairaanhoitajia voidaan siirtää takaisin normaalitöihin.

Sairaalat arvioivat, että koronan takia on jäänyt leikkaamatta monta tuhatta potilasta. Siksi voi kestää kauan, ennen kuin potilas pääsee leikkaukseen.

Baltian maissa voi matkustaa

Rautatiesilta Riiassa.
Latvian pääkaupunki on Riika. Kaupungin läpi virtaa Väinäjoki. Kuva: Pixabay

Baltian maat Viro, Latvia ja Liettua ovat avanneet rajat.

Näiden 3 maan kansalaiset saavat matkustaa vapaasti näissä maissa.

Baltian maat ajattelevat, että kun ihmiset liikkuvat, he kuluttavat rahaa ja se on hyväksi maiden taloudelle.

Matkailijat, jotka tulevat muista maista Baltiaan, joutuvat olemaan karanteenissa 2 viikkoa.

Huomenna on Euroviisu-show

Aksel Kankaanranta
Aksel Kankaanranta Kuva: Miikka Varila / Yle

Huomenna lauantaina piti olla Euroviisut.

Euroviisut piti kuitenkin perua koronapandemian takia.

Euroviisumaat järjestävät kuitenkin ison tv-ohjelman, joka näytetään koko Euroopassa samaan aikaan.

Myös Suomen edustaja Aksel Kankaanranta laulaa ohjelmassa.

Yle näyttää ohjelman huomenna kello 22 televisiossa ja Yle Areenassa.

Sää pysyy viileänä

Sääkuva: Lunta ja räntää Tuusulassa
Perjantaiaamulla Etelä-Suomessakin oli maassa räntää ja sohjoa. Kuva: Osmo Vähätiitto

Sää on viileää, vaikka nyt on kevät.

Huomenna lauantaina on pilvistä. Melkein koko maassa sataa.

Lapissa on poutaa ja aurinko näyttäytyy.

Päivällä lämpötila on 5 ja 10 asteen välillä

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä