Perjantai 15.6.2018 (radio)


Turun puukottajalle tuomio

Kynttilä- ja kukkameri muistuttaa Turun puukotuksen uhreista.
Kynttilä- ja kukkameri muistutti Turun puukotuksen uhreista viime elokuussa. Kuva: Lassi Lähteenmäki / Yle

Oikeus on tuominnut marokkolaisen miehen kahdesta terroristisessa tarkoituksessa tehdystä murhasta ja kahdeksasta murhan yrityksestä.

Mies puukotti ihmisiä viime elokuussa Turun keskustassa. Kaksi ihmistä kuoli ja kahdeksan haavoittui.

Tuomio tarkoittaa, että oikeuden mielestä puukotukset olivat terroritekoja. Tuomittu viedään istumaan tuomiotaan Turun vankilaan.

Ramadan päättyi

Saudi-Arabian Riadissa nainen oli pukenut tyttärensä uusiin juhlavaatteisiin.
Saudi-Arabian Riadissa nainen oli pukenut tyttärensä uusiin juhlavaatteisiin. Kuva: Ahmed Yosri / EPA

Muslimit ovat juhlineet eilen ja tänään paastokuukauden eli Ramadanin päättymistä.

Menneen kuukauden aikana suuri osa muslimeista paastosi ja joi sekä söi vain auringonlaskun ja auringonnousun välisenä aikana. Myös rukoilu ja hiljentyminen ovat osa paastoa.

Paaston viimeisinä päivinä muslimit valmistautuvat juhlimaan Id-al Fitriä. Juhlinta voi kestää useita päiviä.

Eläimiä kohdellaan huonosti

Koira nojaa omistajansa jalkoihin.
Viranomaiset joutuvat entistä useammin puuttumaan eläinten kohteluun. Kuva: Marton Monus / EPA

Ihmisten pahoinvointi on lisääntynyt ja sen takia myös lemmikkieläimet kärsivät. Jotkut ihmiset kohtelevat eläimiä huonosti. Viranomaiset näkevät tapauksia, joissa kohtelu on jo tosi rajua.

Eläinten huono kohtelu johtuu esimerkiksi sosiaalisista ongelmista ja piittaamattomuudesta.Viranomaiset tekivät paljon valvontakäyntejä viime vuonna. Käynneilllä tarkastetaan lemmikkieläinten vointi.

Lemmikin voi ostaa tosi helposti esimerkiksi netistä. Jos eläimen kanssa tulee ongelmia, kannattaa hakea apua ajoissa.

Nuoria naisia häiritään

naista häiritään
Seksuaalinen häirintä on yleistä. Kuva: AOP

Naisista 38 prosenttia ja miehistä 17 prosenttia on kokenut seksuaalista häirintää kahden viime vuoden aikana. Etenkin nuoria naisia häiritään seksuaalisesti.

Yli 50 prosenttia alle 35-vuotiaista naisista on kokenut häirintää kahden viime vuoden aikana.Yleisimpiä häirinnän muotoja ovat härskit puheet ja asiattomat vartaloon ja seksuaalisuuteen kohdistuvat huomautukset.

Uusi tutkimus kertoo, että naiset kohtaavat häirintää lähinnä miehiltä, mutta miehet kohtaavat häirintää sekä naisilta että miehiltä.

Lämmintä luvassa

Lämpötilakarttoja
Kuva: Yle

Viikonlopuksi sää lämpenee monin paikoin. Viikonlopun sää on kesäisen lämmin. Lauantaina sää lämpenee entisestään, paikoin jopa hellelukemiin. Viikonlopun jälkeen sää muuttuu kylmemmäksi ja sateisemmaksi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Suomen taidetta selkokielellä

Eero Järnefelt: Raatajat rahanalaiset/Kaski (1893).

Ateneumin selkokielinen ääniopas

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä