Perjantai 15.9.2017 (radio)

Cassinin tehtävä on suorittu 

Piirroskuva luotaimesta lähestymässä Saturnusta.
Taiteilijan tekemä kuva Saturnuksesta ja Cassinista. Kuva: Nasa

Avaruusluotain Cassinin työ on tehty ja se on palanut Saturnuksen kaasukehässä.

Cassini-luotain matkusti avaruudessa 8 miljardia kilometriä ja kiersi Saturnus-planeettaa 13 vuotta. Se lähetti Maahan valokuvia ja muuta tietoa. Cassinin ansiosta ihminen tietää paljon planeetoista, jotka ovat kaukana Maasta. 

Saturnus on kuudes (6:s) planeetta Auringosta, Maa on kolmas (3:s).

Koulubussi kolarissa

Maitoauton ja koulubussin kolari Suonenjoella 15.9.2017.
Onnettomuus tapahtui risteyksessä. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Koulubussi ja kuorma-auto ajoivat kolarin Suonenjoella Itä-Suomessa.

Kolarissa loukkaantui 13 ihmistä. Koulubussissa oli 12 nuorta ja kuljettaja. Kuorma-auto, jonka lastina oli maitoa, törmäsi koulubussin oikeaan kylkeen.

Pommi metroasemalla Lontoossa

Kaksi palomiestä ja ambulansseja kadulla.
Palomiehiä Parsons Green -asemalla. Kuva: Will Oliver / EPA

Lontoossa Britanniassa on räjähtänyt pommi metroasemalla.

Räjähdyksessä loukkaantui 22 ihmistä. Poliisi kertoo, että asemalla räjähti aamulla kotona tehty pommi, joka oli jätetty asemalle. Poliisi ei tiedä, kuka pommin räjäytti. 

Tuloerot kasvavat

Ihmiset saavat ruokaa leipäjonossa.
Ihmiset hakevat ruokaa leipäjonosta. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Suomalaisten tuloerot kasvavat ensi vuonna. Rikkaat saavat enemmän rahaa kuin tänä vuonna ja köyhät vähemmän.   

Köyhät saavat vähemmän rahaa siksi, että valtio pienentää sosiaalitukia. Rikkaat saavat enemmän rahaa esimerkiksi siksi, että firmojen osakkeiden hinnat nousevat. Kun firmoilla menee hyvin, ne jakavat enemmän rahaa omistajille ja parempia palkkoja työntekijöille. Rikkaiden tulot nousevat myös siksi, että valtio pienentää veroja. 

Rikkaiden ja köyhien tuloero pieneni 1970-luvulle asti. 90-luvulla se kasvoi ja 2000-luvulla se on pysynyt melko samana.

Koululaiset elävät terveellisesti

Nuori.
10 prosenttia nuorista on yksinäisiä. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Suomen koululaiset elävät aika terveellisesti.

Koululaiset juovat alkoholia ja polttavat tupakkaa vähemmän kuin ennen. Nuorten paino on vähän noussut ja he ovat usein väsyneitä. Tytöt ovat useammin yksinäisiä kuin pojat.

Toiset nuoret ovat kiusanneet 25:ttä prosenttia yläkoululaisista. Nuoret kiusaavat eniten niitä, jotka ovat erinäköisiä tai muuten erilaisia.

Vähän sähköautoja Frankfurtissa

Volkswagenin sähköauto.
Volkswagenin sähköauto. Kuva: Markku Pitkänen / Yle

Sähköautoista puhutaan paljon, mutta autonäyttelyssä Saksassa niitä on vähän. 1 000 firmaa esittelee Frankfurtissa autoja, ja melkein kaikissa on bensa- tai dieselmoottori.

Moni saksalainen autofirma sanoo, että se myy enemmän sähköautoja noin 5 vuoden päästä. Volkswagen sanoo kuitenkin, että vielä 10 vuoden päästäkin 85 prosenttia sen autoista kulkee bensalla tai dieselillä. 

Mercedes sanoo, että tulevaisuudessa paras on ehkä vetyauto. Vetyauton pakoputkesta tulee vain vettä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Yle Nyheter på lätt svenska

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä