Perjantai 16.10.2020 (radio)


Koronatartunta eduskunnassa

Tom Packalén
Kansanedustaja Tom Packalén sai koronatartunnan. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Suomen parlamentissa eli eduskunnassa on 1 koronatartunta. Kansanedustaja Tom Packalénin koronatartunnasta kerrottiin perjantaina.

Packalén voi hyvin, ja hänellä on vain lieviä oireita. Packalén on kotona karanteenissa.

Packalénin koronatartunta on vaikuttanut myös pääministeri Sanna Marinin työhön. Marin lähti pois EU-johtajien kokouksesta Brysselissä Packalénin koronatartunnan takia.

Marin on ollut tällä viikolla samoissa tiloissa kuin Packalén. Siksi pääministeri Marin päätti palata Suomeen ja mennä koronatestiin. Marin aikoo pysyä kotona karanteenissa.

Uudet koronaluvut

THL:n kyltti Mannerheimintiellä Helsingissä.
Kuva: Tiina Jutila / Yle

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL on kertonut 1 uudesta koronakuolemasta. Suomessa on kuollut yhteensä 351 ihmistä koronan takia.

THL kertoi perjantaina myös, että uusia koronatartuntoja on 189. Suomesta on löydetty yhteensä yli 13 000 koronatartuntaa.

Kasvomaskin pesu

Kirurginen kasvomaski
Kertakäyttöinen kirurginen kasvomaski. Kuva: Jenni Joensuu / Yle

Myös kertakäyttöisen kasvomaskin voi pestä. Näin kertoo uusi suomalainen tutkimus.

Kertakäyttöinen kasvomaski kestää jopa 10 pesua. Kasvomaskia voi keittää, tai sen voi pestä pyykkikoneessa.

Tutkimuksessa pestiin kertakäyttöisiä kirurgisia kasvomaskeja. Kirurgisia kasvomaskeja voi ostaa ruokakaupoista ja apteekeista. Pakkauksessa lukee usein "kirurginen suu-nenäsuoja".

USA:n vaalit

Donald Trump puhumassa tentissä
Presidentti Trump on saanut kritiikkiä koronakriisin hoidosta. Kuva: AFP

Korona hallitsee myös USA:n presidentinvaaleja. Korona oli taas esillä presidenttiehdokkaiden vaalitilaisuuksissa.

Presidentti Donald Trump sanoi vaalitilaisuudessa, että monet ovat saaneet koronan, vaikka he käyttävät kasvomaskia. Trump ei käytä kasvomaskia usein. Trump on republikaanien presidenttiehdokas.

Demokraattien ehdokas Joe Biden sanoi omassa vaalitilaisuudessa, että Trumpin takia monet ajattelevat, että kasvomaski ei ole tärkeä. Bidenin mielestä Trump on hoitanut koko koronakriisiä huonosti.

USA:n presidentinvaalit ovat marraskuun 3. päivä.

Viikonlopun sää

Nainen pyöräilee kaupunkipyörällä lumisateessa Helsingissä.
Viikonloppuna etelässä sataa vettä, pohjoisessa lunta. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Viikonloppu on sateinen. Suurimmassa osassa Suomea sataa vettä.

Lapissa sataa kuitenkin lunta. Lunta voi tulla melkein 20 senttimetriä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä