Perjantai 16.11.2018 (radio)


Nuoria ihmisiä vähän Suomessa

Katunäkymä
Tämä vuosi on Suomessa jo kahdeksas sellainen vuosi, kun syntyvyys laskee. Kuva: Jouni Immonen / Yle

Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on nyt tosi vähän nuoria ihmisiä.

Suomessa on ehkä vuonna 2030 nuoria, alle 15-vuotiaita ihmisiä kaikkiaan 760 000. Laskelma perustuu siihen, että syntyvyys pysyy nykyisellä tasolla.

2050-luvulla nuorten ihmisten määrä putoaa ehkä jo alle 700 000.Vielä 1970-luvulla Suomessa oli miljoona alle 15-vuotiasta ihmistä.

Suomen väkiluku kääntyy ehkä laskuun vuonna 2035.Tämä vuosi on Suomessa jo kahdeksas sellainen vuosi, kun syntyvyys laskee.

Lapsille ilmainen influenssarokotus

Lapsi saa nenäsumuterokotteen.
Lapsi voi ottaa influenssarokotuksen piikin sijaan nenäsumutteena. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Tänä syksynä ensimmäistä kertaa kaikki alle 7-vuotiaat lapset saavat ilmaiseksi influenssarokotuksen.

Lasten rokottaminen on hyödyllistä. Kun lapsi on terve, niin koko perhe pysyy terveenä.

Pikkulapsille influenssa voi olla vakava sairaus. Lisäksi influenssan jälkitautina voi tulla korvatulehdus tai joskus jopa keuhkokuume.

Tutkimuksen mukaan alle 7-vuotiaiden rokottaminen on tosi tehokas tapa vähentää influenssaa yleisesti.

Suomesta löytyi tosi vanha talitiainen

Talitiainen
Talitiaisen elämässä on monta uhkaa. Sen pitää selvitä pakkasesta, petoeläimistä ja onnettomuuksista. Kuva: Jouko Tykkyläinen

Lintuharrastaja Christer Kaleniuksella on käynyt tosi hyvä tuuri.

Kaleniuksen löytämä Suomen vanhin talitiainen on lähes 13-vuotias. Kalenius rengasti talitiaisen kesällä vuonna 2004. Lintu oli silloin vuoden ikäinen.

Noin 12 vuotta myöhemmin Kalenius sai saman linnun haavilla kiinni. Talitiainen oli löytöhetkellä aika tarkasti 12 vuotta ja 10 kuukautta vanha.

Suomessa rengastetaan vuosittain noin 250 000 lintua.Rengastaminen on hyvä tapa saada selville luonnonvaraisten lintujen ikä ja liikkuminen.

Suomen vanhin lintu on ollut 36-vuotias.

Aurinko paistaa kohta

Lämpötilakarttoja.
Kuva: Yle

Sää on ollut viime aikoina harmaa ja kostea. Lauantaina sää muuttuu. Suomeen virtaa kuivaa ilmaa ja aurinko alkaa paistaa.

Suomen eteläosasta Länsi-Lappiin yltävällä alueella sää on osin aurinkoista.

Tuuli on puuskaista koko maassa ja etenkin Lapissa puuskat ovat voimakkaita.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Eduskuntavaalit 2023 selkosuomeksi

Kaksi naista ja kaksi miestä vierekkäin seinää vasten.

Mohor Banerjee, Janica Hirvenkivi ja Petri Strömberg keskustelevat Tuukka Lukinmaan kanssa.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä