Perjantai: 16.2.2018 (radio)

Finnairin tulos parani

Lentokone lentokentällä.
Finnairin matkustajamäärät ovat kasvussa. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Suomalaisella lentoyhtiöllä Finnairilla menee hyvin.

Yhtiön tulos oli viime vuonna yli 170 miljoonaa euroa. Se on yli kolme kertaa enemmän kuin vuonna 2016. Silloin tulos oli noin 55 miljoonaa euroa.

Finnairilla matkusti viime vuonna 12 miljoonaa matkustajaa. Matkustajamäärät ovat kasvaneet etenkin Euroopan ja Aasian välillä.

Moni Finnairin aasialainen matkustaja haluaa Suomen Lappiin. Lappi on jo suositumpi matkakohde kuin Pariisi tai Rooma, kerrotaan lentoyhtiöstä.

Kesämökit halpenevat

Nainen kävelee kesämökin pihalla.
Kesämökit halpenevat etenkin Lapissa ja Pohjois-Karjalassa. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Suomalaisen kesämökin hankkiminen on aiempaa halvempaa.

Kesämökkien hinnat putosivat viime vuonna noin neljä prosenttia edellisvuodesta.

Erot mökkien hinnoissa ovat kuitenkin suuria eri puolilla Suomea. Edullismman mökin saa Lapista ja kalleimmat mökit ovat Uudellamaalla.

Pohjoismainen vastarintaliike saa jatkaa

Pohjoismaisen vastarintaliikkeen mielenosoitus Helsingissä 6 joulukuuta.
Pohjoismainen vastarintaliike saa jatkaa toimintaa. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Uusnatsijärjestö Pohjoismainen vastarintaliike saa jatkaa toimintaansa.

Turun hovioikeus hylkäsi Poliisihallituksen vaatimuksen, jonka mukaan järjestö on asetettava väliaikaiseen toimintakieltoon.

Pirkanmaan käräjäoikeus päätti aiemmin, että Pohjoismainen vastarintaliike voidaan kieltää.

Ruotsissa paperittomien määrä kasvaa

Sergelin tori on kohtaamispaikka. Jotkut paperittomat yöpyvät toreilla ja kaduilla.
Ruotsin pääkaupungissa Tukholmassa paperittomat kokoontuvat Sergelin torille. Kuva: Bengt Jägerskog

Ruotsissa on jo noin 50 000 paperitonta eli maassa ilman lupaa elävää ihmistä.

Paperittomat ihmiset ovat saaneet Ruotsissa kielteisen turvapaikkapäätöksen, mutta he eivät ole halunneet lähteä pois maasta.

Hallitus arvioi, että maahan tulee lähivuosina kymmeniä tuhansia paperittomia lisää.

Suomi valmis maksamaan lisää EU:lle

Euroopan unionin tähdet.
Suomi voi maksaa tulevaisuudessa EU:lle nykyistä enemmän rahaa. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Suomen hallitus sanoo, että Suomi voi maksaa lisää rahaa EU:lle.

EU joutuu pyytämään jäsenmailta lisää rahaa, koska Britannia eroaa EU:sta.

EU:n budjetti on ollut noin prosentin jäsenmaiden kansantuotteesta. Nyt osuutta ollaan korottamassa 1,1 prosenttiin.

Suomi on valmis maksamaan enemmän EU:lle, koska se haluaa pitää kiinni maatalouden ja alueiden tukirahoista.

Suomi myös haluaa, että EU ohjaa lisää rahaa maahanmuuttoon ja puolustukseen.

Lukioissa tanssitaan vanhojentansseja

Vanhat tanssivat Jyväskylän Lyseon lukiossa.
Vanhojentansseissa halutaan olla tosi hienoina. Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Lukioissa on vietetty tänään vanhojenpäivää.

Vanhojenpäivänä lukion vanhimmat oppilaat vaihtuvat, kun abiturientit jäävät pois koulusta ja valmistautuvat ylioppilaskirjoituksiin.

Koulun uudet, vanhimmat oppilaat tanssivat perinteisissä vanhojentansseissa.

Vanhojentansseissa oppilailla on hienoja juhlapukuja ja -kampauksia.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä