Perjantai 16.4.2021 (radio)


Ravintolat

Ravintolan asikaspaikat poissa käytöstä poikkeuolojen vuoksi mutta takeaway ruokaa saatavilla.
Maanantaina asiakkaat pääsevät taas ravintolaan. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Ravintolat aukeavat taas maanantaina. Hallitus on kuitenkin päättänyt, että ravintoloita rajoitetaan vielä tiukasti.

Pahoilla korona-alueilla Etelä-Suomessa ravintoloiden pitää lopettaa alkoholin myynti kello 17. Baarit pitää panna kiinni kello 18 ja ruokaravintolat kello 19. Tanssi ja karaoke on kielletty.

Ravintolat saavat olla auki pitempään alueilla, joiden koronatilanne on hyvä.

Ravintolat ovat olleet kiinni 6 viikkoa suuressa osassa Suomea.

Koronarokotukset

Koronarokotteita odottamassa pöydällä
Koronarokotuksia lisätään pahoilla korona-alueilla. Kuva: Pasi Takkunen / Yle

Hallitus on tehnyt uusia päätöksiä myös koronarokotuksista.

Koronarokotuksia lisätään alueilla, joilla koronatartuntoja on paljon. Näin tehdään toukokuun loppuun asti.

Lisäksi on päätetty, että ihmiset rokotetaan koronaa vastaan ikäjärjestyksessä, sen jälkeen kun riskiryhmät ja vanhukset on rokotettu.

Ensin rokotetaan yli 60-vuotiaat ja sitten yli 50-vuotiaat. Sen jälkeen rokotukset menevät kohti nuorempia niin, että viimeiseksi rokotetaan alle 30-vuotiaat.

Koronaluvut

Hoitaja ojentaa koronatestipuikkoa.
Kuva: Mari Kahila / Yle

Suomessa on kerrottu 2 uudesta koronakuolemasta. Suomessa on kuollut yhteensä 887 ihmistä koronan takia.

Uusia koronatartuntoja on 380. Suomesta on löydetty yhteensä melkein 84 000 koronatartuntaa.

Noin 23 prosenttia suomalaisista on rokotettu koronaa vastaan ainakin kerran.

Omaishoitovapaa

Lohduttava käsi.
On päiviä, kun omainen tarvitsee apua. Kuva: Jaana Polamo / Yle

Suomeen suunnitellaan uutta omaishoitovapaata.

Tarkoitus on, että työntekijä voi saada työstä vapaata perheenjäsenen auttamista varten. Se voi olla tarpeellista esimerkiksi silloin, kun työntekijän pitää viedä perheen vanhus lääkäriin.

Tarkoitus on, että työntekijä saa pitää omaishoitovapaata 5 päivää vuodessa. Omaishoitovapaan aikana työntekijä ei saa palkkaa. Ammattiliitot toivovat, että omaishoitovapaista maksetaan palkkaa.

Sää

Sääkartta.
Kuva: Yle

Sää on aurinkoista ja lämmintä. Lämpötila on suuressa osassa maata 10 ja 15 asteen välillä.

Viikonlopun lämpimin päivä on sunnuntai. Silloin etelässä voi olla yli 15 astetta lämmintä.

Aurinko paistaa viikonloppuna jo niin kuumasti, että herkkä iho tarvitsee jo suojaa.

Kuivan sään takia ilmassa on myös paljon katupölyä. Allergiset ihmiset voivat saada katupölystä oireita.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä