Perjantai 16.7.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Euroopan tulvakatastrofi

Tulvan tuhoamia taloja.
Tulvavahinkoja Schuldissa, Saksassa. Kuva: Sascha Steinbach / EPA

Euroopassa on tulvakatastrofi. Ihmisiä on kuollut ja taloja on hajonnut, kun tulvavesi vyöryy kaupunkien kaduille.

Monien jokien vesi on noussut ennätyskorkealle kovien sateiden takia. Joillakin alueilla on satanut 2 päivässä yhtä paljon kuin tavallisesti 2 kuukaudessa.

Pahoja tulva-alueita on monissa Euroopan maissa, esimerkiksi Saksassa ja Belgiassa. Tulva-alueilla pelastustyöntekijät siirtävät ihmisiä turvaan.

Suomen koronatilanne

Ihmisiä Kasarmintorin terassilla helteisessä säässä Helsingissä.
Ravintolarajoituksia tulee ehkä uusille alueille. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Suomen koronatilanne huononee. Uusia koronatartuntoja löydetään nyt 3 kertaa enemmän kuin kuukausi sitten.

Nyt uusia koronatartuntoja on yli 1600 viikossa. Sairaalahoidossa on yli 40 koronapotilasta.

Uusia koronatartuntoja on erityisesti nuorilla. Nuoret ovat saaneet koronatartuntoja esimerkiksi baareissa.

Ministeri Krista Kiuru sanoo, että ravintolarajoituksia tulee ensi viikolla ehkä uusille alueille. Rajoituksia voi tulla esimerkiksi Turun seudulle.

Rajoitukset määräävät, että ravintolat menevät kiinni viimeistään kello 1 yöllä. Alkoholin myynti loppuu tuntia aikaisemmin.

Helsingin seudulla on jo samat ravintolarajoitukset, ja ne jatkuvat edelleen.

Aivoaalloista puhetta

Kuvassa on potilas tehohoidossa Ranskassa.
Ihminen voi menettää puhekyvyn esimerkiksi sairauden tai onnettomuuden takia. Kuva: Caroline Blumberg / EPA

Amerikkalaiset tutkijat ovat rakentaneet laitteen, joka tekee ihmisen aivoaalloista puhetta.

Laitetta testattiin miehellä, joka oli halvaantunut. Hän ei pystynyt enää itse puhumaan.

Laite mittasi miehen aivoja ja muutti aivoaallot puheeksi. Laite oli miehen ääni.

Tutkimus antaa toivoa monille ihmisille. Joka vuosi tuhannet ihmiset menettävät kyvyn puhua. Syy voi olla aivohalvaus, sairaus tai onnettomuus.

Suomalaiselokuva USA:han

Näyttelijät Seidi Haarla ja Juri Borisov elokuvassa Hytti nro 6
"Hytti numero 6" kertoo suomalaisesta tytöstä ja venäläisestä miehestä, jotka tapaavat junassa. Kuva: Festival de Cannes

Suomalainen elokuva pääsee elokuvateattereihin USA:ssa. Elokuvan nimi on "Hytti numero 6".

Sama elokuva on mukana myös Cannesin elokuvakilpailussa. Kilpailun palkinnot jaetaan lauantaina.

"Hytti numero 6" kertoo junamatkasta Venäjällä. Matkan aikana suomalainen opiskelijatyttö ja venäläinen mies tutustuvat toisiinsa.

Elokuvan tarina on Rosa Liksomin kirjasta. Elokuvan ohjaaja on Juho Kuosmanen.

On harvinaista, että amerikkalaisiin elokuvateattereihin tulee suomalainen elokuva.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä