Perjantai 16.8.2019 (radio)
Raittiit nuoret
Suomalaisilta nuorilta on kysytty tutkimuksessa, jmiten he suhtautuvat alkoholiin ja tupakkaan.
Tytöistä 40 prosenttia sanoo, että he eivät juo alkoholia tai polta tupakkaa ollenkaan.
Pojista 43 prosenttia sanoo, että he eivät juo alkoholia tai polta tupakkaa ollenkaan.
He ovat raittiita. Raitis ihminen ei juo alkoholia ollenkaan. Raittiiden nuorten määrä on vähän laskenut.
Tilanne on silti nyt parempi kuin esimerkiksi 20 vuotta sitten. Silloin raittiita nuoria oli paljon vähemmän.
SDP ei rankaise al-Taeeta
SDP:n eduskuntaryhmä ei rankaise kansanedustaja Hussein al-Taeeta.
SDP:n eduskuntaryhmä keskusteli tänään kirjoituksista, joita al-Taee oli kirjoittanut sosiaaliseen mediaan ennen kuin hänestä tuli kansanedustaja. Hän kirjoitti ikävästi esimerkiksi sunnimuslimeista, juutalaisista ja homoista.
Vanhat kirjoitukset tulivat julki sen jälkeen, kun al-Taee oli valittu kansanedustajaksi.
Pikaruokaravintolat vähentävät muovia

Pikaruokaravintolat vähentävät muovin käyttöä.
Esimerkiksi juomapillit ja mukien kannet ovat piilossa tiskin takana. Jos asiakas haluaa pillin ja kannen, hänen pitää pyytää ne.
Hesburger-ketjun ravintoloissa on kokeiltu paperipillejä. Paperipillit voidaan kierrättää.
Perhosilla on ollut hyvä kesä

Tänä kesänä on ollut paljon perhosia.
Kesä on ollut lämmin ja vettä on satanut. Päivällä lentävien perhosten on ollut helppo etsiä ruokaa.
Ne ovat myös helposti löytäneet parin ja sitten on tullut paljon munia.
Suomessa on ollut paljon sellaisia perhosia, joita on aiemmin nähty paljon etelämpänä. Ilmastonmuutos tuo Suomeen uusia perhoslajeja.
Viikonloppuna sää lämpenee

Viikonloppuna sää lämpenee. Etelästä tulee Suomeen lämmintä ilmaa.
Huomenna lauantaina lännessä ja pohjoisessa voi sataa välillä. Idässä aurinko paistaa.
Lämpötila voi olla yli 20 astetta.