Perjantai 16.8.2019 (radio)


Raittiit nuoret

Nuori nainen juo olutta.
Nuoriso juo nyt vähemmän alkoholia kuin 20 vuotta sitten. Kuva: Antti Karhunen / Yle


Suomalaisilta nuorilta on kysytty tutkimuksessa, jmiten he suhtautuvat alkoholiin ja tupakkaan.

Tytöistä 40 prosenttia sanoo, että he eivät juo alkoholia tai polta tupakkaa ollenkaan.

Pojista 43 prosenttia sanoo, että he eivät juo alkoholia tai polta tupakkaa ollenkaan.

He ovat raittiita. Raitis ihminen ei juo alkoholia ollenkaan. Raittiiden nuorten määrä on vähän laskenut.

Tilanne on silti nyt parempi kuin esimerkiksi 20 vuotta sitten. Silloin raittiita nuoria oli paljon vähemmän.

SDP ei rankaise al-Taeeta

Kansanedustaja Hussein al-Taee eduskunnassa 23.7.2019.
Hussein al-Taee on SDP:n kansanedustaja. Kuva: Kimmo Hiltunen / Yle

SDP:n eduskuntaryhmä ei rankaise kansanedustaja Hussein al-Taeeta.

SDP:n eduskuntaryhmä keskusteli tänään kirjoituksista, joita al-Taee oli kirjoittanut sosiaaliseen mediaan ennen kuin hänestä tuli kansanedustaja. Hän kirjoitti ikävästi esimerkiksi sunnimuslimeista, juutalaisista ja homoista.

Vanhat kirjoitukset tulivat julki sen jälkeen, kun al-Taee oli valittu kansanedustajaksi.


Pikaruokaravintolat vähentävät muovia

Muovisia pillejä
Pikaruokaravintolat vähentävät esimerkiksi muovipillien käyttämistä. Kuva: Tapio Termonen / Yle

Pikaruokaravintolat vähentävät muovin käyttöä.

Esimerkiksi juomapillit ja mukien kannet ovat piilossa tiskin takana. Jos asiakas haluaa pillin ja kannen, hänen pitää pyytää ne.

Hesburger-ketjun ravintoloissa on kokeiltu paperipillejä. Paperipillit voidaan kierrättää.


Perhosilla on ollut hyvä kesä

Nokkosperhonen kukassa
Tänä kesänä on ollut paljon esimerkiksi nokkosperhosia. Kuva: Karoliina Kantola / Yle

Tänä kesänä on ollut paljon perhosia.

Kesä on ollut lämmin ja vettä on satanut. Päivällä lentävien perhosten on ollut helppo etsiä ruokaa.

Ne ovat myös helposti löytäneet parin ja sitten on tullut paljon munia.

Suomessa on ollut paljon sellaisia perhosia, joita on aiemmin nähty paljon etelämpänä. Ilmastonmuutos tuo Suomeen uusia perhoslajeja.

Viikonloppuna sää lämpenee

Vehnän puintia Kontiolahdella 23.9.2017.
Viikonloppuna on lämmintä eikä sada paljon. Maanviljelijät pääsevät viljapellolle puimaan viljaa. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Viikonloppuna sää lämpenee. Etelästä tulee Suomeen lämmintä ilmaa.

Huomenna lauantaina lännessä ja pohjoisessa voi sataa välillä. Idässä aurinko paistaa.

Lämpötila voi olla yli 20 astetta.




Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä