Perjantai 16.9.2016 (radio)

Poliisilla vähän tehtäviä vastaanottokeskuksissa

Poliisiautoja lähellä Otanmäen vastaanottokeskusta.
Poliisia tarvitaan aikaisempaa harvemmin vastaanottokeskuksissa. Kuva: Jonna Karjalainen / Yle
Poliisi sanoo, että poliiseja tarvitaan aikaisempaa vähemmän vastaanottokeskuksissa. Hälytysten määrä on vähentynyt selvästi. Elokuussa poliisilla oli vain 620 tehtävää, jotka liittyivät turvapaikanhakijoihin. Vielä tammikuussa tehtäviä oli yli 2100.

Poliisi sanoo, että tilanne on nyt melko rauhallinen. Poliisia tarvitaan yleensä, jos joku ihminen häiriköi humalassa tai turvapaikanhakijoiden välillä on riitaa. Myös silloin tarvitaan poliiseja, jos jonkun turvapaikanhakijan tavaroita on varastettu.

Turvapaikanhakijat eivät luota poliisiin, mikä vaikeuttaa tehtävien hoitamista. Ulkomailla poliisi ei ole niin luotettava kuin Suomessa.

Turvapaikanhakijoiden jengeistä ei tietoa

Turvapaikanhakija vastaanottokeskuksessa.
Turvapaikanhakijoiden jengeistä ei ole tietoa. Kuva: Kay Nietfeld / EPA
Vastaanottokeskukset sanovat, että keskuksissa ei ole turvapaikanhakijoiden jengejä. Yle kysyi vastaanottokeskusten johtajilta, ovatko asukkaat muodostaneet jengejä tai osallistuneet rikolliseen toimintaan.

Vastaanottokeskusten johtajat sanovat, että vastaanottokeskuksissa ihmiset muodostavat omia ryhmiä, mutta mitään rikollista toimintaa ei ole huomattu.

Entinen poliisiylijohtaja Mikko Paatero sanoi viime viikolla, että vastaanottokeskuksissa on jengejä ja osa ihmisistä ajautuu rikosten maailmaan.

Suomessa on yhteensä yli 100 vastaanottokeskusta.

Hillary Clinton palasi lavalle

Hillary Clinton
Hillary Clinton puhui kannattajilleen torstaina. Kuva: Reuters
Yhdysvalloissa presidenttiehdokas Hillary Clinton on jatkanut vaalikampanjaansa. Hän oli sairauslomalla keuhkokuumeen takia. Clinton joutui jättämään kesken New Yorkin terrori-iskujen muistojuhlan sairastumisen takia. Nyt hän sanoo, että on kunnossa. Clinton myöntää, että sairaudesta oli vaikea kertoa julkisuuteen.

Clintonin vastustaja, republikaanien Donald Trump on syyttänyt Clintonia terveystietojen salailusta. Trump kertoi itse omasta terveydestään tarkemmin torstaina. Lääkäri sanoo, että Trump syö lääkkeitä, mutta on muuten terve.

USA:n vaaleissa presidenttiehdokkaiden terveydestä on tullut iso asia, koska presidentin tehtävä on raskas.

Pelastuskoirilla on paljon käyttöä

Inca-koira harjoittelee etsintää metsässä
Incasta tulee isona pelastuskoira. Kuva: Adam Bellgrau / Yle
Pelastuskoiria tarvitaan lisää Suomeen. Pelastuskoiria käytetään ihmisten etsinnöissä entistä enemmän ja siksi koiria tarvitaan lisää. Viime vuonna pelastuskoirat saivat melkein 250 hälytystä.

Pelastuskoirat auttavat poliisia ja muista viranomaisia, kun ihminen on eksynyt esimerkiksi metsään. Koirat etsivät ihmisen joko hajun tai jälkien perusteella.

Pelastuskoiran kouluttaminen on vaikeaa. Koulutus kestää ainakin 2 vuotta. Koirat testataan vielä ennen kuin ne saavat luvan toimia pelastuskoiran työssä. Kokeessa testataan oikeasti, löytääkö koira ihmistä vai ei.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä