Perjantai 16.92022

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mistä asiasta hallituksella oli kiistaa?

Oikea vastaus:

Siitä, että potilasturvalailla rajoitetaan hoitajien lakko-oikeutta.

2.Onko hallitus päässyt sopuun asiasta?

Oikea vastaus:

Kyllä.

3.Milloin eduskunta hyväksyy uuden potilasturvalain?

Oikea vastaus:

Maanantaina.

4.Kuinka monta hoitajaa osallistui mielenosoistukseen perjantaina?

Oikea vastaus:

Noin 600 hoitajaa.

5.Miksi hoitajat järjestivät mielensoituksen?

Oikea vastaus:

He vastustavat potilasturvalakia, koska se rajoittaa lakko-oikeutta.

6.Mitä presidentti Zelenskyi kertoi presidentti Niinistölle?

Oikea vastaus:

Hän kertoi Niinistölle taisteluiden tilanteesta Ukrainassa, ja siitä, miten Ukrainan joukot etenevät.

7.Keskustelivatko presidentit Suomen avusta Ukrainalle?

Oikea vastaus:

Kyllä.

8.Missä päin Italiaa oli kova myrsky?

Oikea vastaus:

Italian keskiosissa.

9.Onko Italian myrskyssä kuollut ihmisiä?

Oikea vastaus:

Kyllä on.

10.Millainen sää Italiassa oli kesällä?

Oikea vastaus:

Italiassa oli tosi kuivaa.

11.Ketkä järjestivät jumalanpaleluksen kuningatar Elisabetin muistoksi Helsingissä?

Oikea vastaus:

Suomen anglikaaninen kirkko ja Britannian suurlähetystö.

12.Sataako lauantaina?

Oikea vastaus:

Kyllä.

13.Voiko aurinko paistaa lauantaina?

Oikea vastaus:

Välillä myös aurinko voi paistaa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä