Perjantai 16.9.2022 (radio)

Potilasturvalaki

Pääministeri Sanna Marin eduskunna nkyselytunnilla.
Hallitus istuu eduskunnassa salin edessä. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Hallitus on päässyt sopuun potilasturvalaista. Potilasturvalailla rajoitetaan hoitajien lakko-oikeutta.

Hallituksessa oli kiistaa laista, koska vasemmistoliitto ei tykkää, että lakko-oikeutta rajoitetaan. Hallitus on nyt sopinut nyt lain sisällöstä niin, että kaikki hallituspuolueet hyväksyvät lain.

Tarkoitus on, että aluehallintovirasto voi esimerkiksi siirtää hoitajien lakkoa tai kieltää lakon määräajaksi, jos lakko vaarantaa potilasturvallisuuden. '

Tarkoitus on, että eduskunta hyväksyy lain maanantaina.

Hoitajien mielenosoitus

Tehy ja Super järjestivät mielenosoituksen sateisena perjantaina Helsingissä syyskuussa.
Helsinkiin kokoontui noin 600 hoitajaa mielenosoitukseen. Kuva: Silja Viitala / Yle

Hoitajat järjestivät perjantaina mielenosoituksen Helsingissä. Mielenosoitukseen osallistui noin 600 hoitajaa eri puolilta Suomea.

Hoitajat vastustavat hallituksen lakiesitystä, jolla rajoitetaan lakko-oikeutta. Hoitajat sanovat, että potilasturvalaki loukkaa hoitajien perusoikeuksia.

Hoitajat sanovat, että laki vie hoitajilta työtaisteluoikeuden ja siksi laki pahentaa myös hoitajapulaa.


Suomen ja Ukrainan presidenttien keskustelu

Volodymyr Zelenskyj sitter på en stol och håller en hand mot sin bröstkorg. Han talar. I bakgrunden Ukrainas flagga.
Ukrainan presidentti Volodymyr Zelensky kertoi presidentti Sauli Niinistölle taisteluiden tilanteesta. Kuva: EPA-EFE/All Over Press

Sauli Niinistö pitää puhetta.
Presidentti Sauli Niinistö. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Presidentti Sauli Niinistö on keskustellut puhelimessa Ukrainan presidentin Volodymyr Zelenskyin kanssa.

Zelenskyi kertoi Niinistölle taisteluiden tilanteesta Ukrainassa, ja siitä, miten Ukrainan joukot etenevät.

Presidenti Niinistö ja presidentti Zelenskyi keskustelivat myös avusta, jota Suomi antaa Ukrainalle ja pakotteista, joita EU-maat kohdistavat Venäjään.

Myrsky Italiassa

Tulvan aiheuttamia tuhoja siivotaan kadulla.
Ihmiset siivosivat perjantaina tulvan tuhoja Italiassa Senigalliassa. Kuva: Carlo Leone / EPA

Italiassa on ollut kova myrsky maan keskiosissa. Perjantaina kerrottiin, että ainakin 10 ihmistä on kuollut Italian myrskyssä. Tuuli oli kovaa ja vettä satoi tosi paljon.

Pahimpia tuhoja myrsky teki Marchen maakunnan alueella Keski-Italiassa. Kaupunkien kaduille tulvi paljon vettä. Vesi vei autoja mukana. Sähköt ja puhelinyhteydet katkesivat monista paikoista myrskyn takia.

Italiassa on ollut kesällä tosi kuivaa. Nyt vettä satoi tosi paljon. Sään voimakas vaihtelu on ehkä seurausta ilmastonmuutoksesta.

Jumapanpalvelus Elisabetin muistoksi

Kuningatar elisabet II vuonna 1965.
Kuningatar Elisabet joulukuussa vuonna 1965. Kuva: Anthony Wallace/ AOP

Helsingissä järjestettiin perjantaina illalla jumalanpalvelus kuningatar Elisabetin muistoksi.

Jumalanpalveluksen järjestivät Suomen anglikaaninen kirkko ja Britannian suurlähetystö. Muistojumalanpalvelus oli avoin kaikille ihmisille.

Kuningatar Elisabet haudataan maanantaina. Yle näyttää hautajaiset TV1:ssä maanantaina kello 12.30 alkaen.


Sää

Lauantain sääkartta.
Lauantaina satee pohjoisessa ja etelässä.

Lauantaina etelässä ja pohjoisessa sataa. Välillä myös aurinko voi paistaa. Lämpötila on 8 ja 14 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä