Perjantai 17.1.2020 (radio)


Australiassa sataa vettä

Ympäristöaktivisti Ken Stewart talonsa pihalla Budgongin alueella Uudessa Etelä-Walesissa.
Tuli teki paljon tuhoa Australiassa. Kuva: Saeed Khan / AFP

Australiassa on loppuviikolla satanut vettä. Australialaiset ovat odottaneet sateita jo kauan, koska maassa on ollut pahoja metsäpaloja.

Nyt sateet auttavat metsäpalojen sammuttamisessa.

Tuli ehti polttaa isoja alueita ja tuhansia koteja. Tulipaloissa kuoli yli 20 ihmistä. Myös Australian eläimet, esimerkiksi koalat, kärsivät tulipaloista.

Keniassa aurinkouunit säästävät puita

Ihminen nostaa kantta kattilasta, joka on aurinkouunissa.
Aurinkouuni kypsentää ruuan auringon lämmön avulla. Kuva: Yle

Suomalaisista aurinkouuneista on apua Keniassa, Afrikassa. Aurinkouunit auttavat suojelemaan Kenian metsiä.

Monet Kenian metsät ovat hävinneet, koska ihmiset tarvitsevat polttopuuta ruuan valmistukseen.

Aurinkouuni toimii kuitenkin ilman polttopuuta. Aurinkouunissa auringon lämpö kypsentää ruuan. Se säästää puuta.

Aurinkouuni on suunniteltu Suomessa, ja suomalaiset ovat lahjoittaneet aurinkouuneja Keniaan.

Kiinalaisia syntyy vähemmän

Äiti ja lapsi bussissa.
Kiinalaisperheissä ei ole monta lasta. Kuva: AOP

Kiinassa syntyy vähän vauvoja. Viime vuonna Kiinassa syntyi 14,7 miljoonaa vauvaa. Näin vähän vauvoja ei ole syntynyt 70 vuoteen.

Kiinan asukkaiden määrä kuitenkin vielä kasvoi. Viime vuonna asukkaiden määrä kasvoi melkein 5 miljoonalla.

Kiinalaisia on nyt 1,4 miljardia.

Sää ei suosi marjoja

Puolukka
Ensi kesänä nähdään, miten marjat selvisivät talvesta. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Suomen sää ei ole ollut hyvä marjoille tänä talvena. Suuressa osassa maata sää on lämmin eikä lunta ole.

Kasvit kuitenkin tarvitsevat lunta. Lumi suojaa kasveja pakkaselta. Jos lunta ei ole ja tulee pakkanen, kasvit kärsivät.

Vielä ei voida sanoa, kuinka hyvin puutarhamarjat selviävät talvesta. Puolukka kestää huonoa säätä vähän paremmin kuin mustikka.

Kaamos loppui Lapissa

Govva Njuorggámis 17.1.2019.
Kaamos voi olla myös kaunis. Kuva: Kirsti Länsman / Yle

Talven pimein aika eli kaamos on ohi.

Kaamos loppui perjantaina myös Utsjoella, Lapissa. Utsjoki on Suomen pohjoisin kunta.

Kaamosaikana aurinko ei nouse taivaalle ollenkaan. Suomessa kaamos on keskitalvella Lapissa.

Utsjoella kaamos alkoi marraskuun 25. päivä. Kaamos loppui Utsjoella perjantaina kello 11.56. Silloin aurinko nousi vähäksi aikaa taivaalle.

Tv:n selkouutiset jäi pois

Ylessä oli perjantaina teknisiä ongelmia. Ongelmien takia televisiossa ei nähty selkouutisia.

Seuraavan kerran selkouutiset lähetetään televisiossa maanantaina.

Radiossa selkouutiset lähetetään joka ilta, myös viikonloppuna.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä