Perjantai 1.7.2022

TV:n selkouutisilla on kesätauko 6.6.–12.8.
Lue ja kuuntele radiolähetys tästä.

Ohjusisku Ukrainassa

Ohjus on tuhonnut kerrostalon.
Tähän kerrostaloon osuneessa ilmaiskussa kuoli 16 ihmistä Serhiivkan kaupungissa noin 80 kilometrin päässä Odessasta. Kuva: Maksym Voitenko / AOP

Venäjä on ampunut lisää ohjuksia siviilikohteisiin Ukrainassa. Siviilikohteissa on tavallisia ihmisiä, jotka eivät ole sotilaita.

Perjantaina Venäjä ampui ohjuksia Odessan alueelle. Ohjukset osuivat kerrostaloon ja vapaa-ajan keskukseen. Iskussa kuoli noin 20 ihmistä. Loukkaantuneita on paljon.

Aikaisemmin tällä viikolla Venäjä ampui ohjuksia Krementšukin kaupunkiin. Ohjukset osuivat ostoskeskukseen, jossa kuoli noin 20 ihmistä.

Venäjä aloitti sodan Ukrainassa helmikuussa, eli sota on jatkunut jo yli 4 kuukautta.

Hintojen nousu

Bensapumppuja lähikuvassa.
Hintojen nousu näkyy bensa-asemalla. Kuva: Mimmi Nietula / Yle

Hintojen nousu jatkuu.

Hinnat nousivat kesäkuussa euroalueella 8,6 prosenttia viime vuodesta. Euroalueeseen kuuluvat maat, joiden raha on euro.

Hinnat nousevat Ukrainan sodan takia. Erityisesti energian hinta on noussut, sen jälkeen kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan helmikuussa.

Tampereen huumeongelma

Huumeruiskuja maassa.
Tampereen kaduilla näkyy huumeruiskuja. Kuva: Matias Väänänen / Yle

Tampereella on paha huumeongelma. Huumeita käytetään niin paljon, että poliisi ei ehdi valvoa huumekauppaa.

Poliisi sanoo, että huumekauppiaita on tullut paljon lisää. Nykyään kuka tahansa voi tilata huumeita verkosta ja myydä ne sitten kadulla.

Monet huumeiden käyttäjät hakevat apua päihdehuollosta. Tampereen päihdehuoltoon on tullut monta sataa uutta asiakasta, joilla on ongelmia huumeiden kanssa.

Musiikkifestarit

Yleisöä Provinssirockissa vuonna 2013. Edustalla olevan aidan takana on kuvan täydeltä ihmisiä.
Näin juhlittiin Provinssirockissa vuonna 2013. Kuva: Petter Sandelin / Yle

Suomessa järjestetään viikonloppuna monia tapahtumia. Suomalaiset käyvät paljon kesäfestivaaleilla eli kesäfestareilla.

Seinäjoella on tänä viikonloppuna Provinssirock. Se on iso rockmusiikin festivaali. Helsingissä taas on metallimusiikin festivaali Tuska.

Musiikkifestareita on myös monissa muissa Suomen kaupungeissa.

Suviseurat

tuhansittain matkailuautoja
Suviseuroilla on aina paljon ihmisiä. Kuva on vuoden 2017 Suviseuroilta. Kuva: Tapio Termonen / Yle

Myös uskonnolliset kesäjuhlat kuuluvat Suomen kesään.

Tänä viikonloppuna järjestetään esimerkiksi Suviseurat. Se on lestadiolaisten kesäjuhla. Lestadiolaiset ovat yksi Suomen kirkon herätysliikkeistä.

Lestadiolainen herätysliike on vahva erityisesti Pohjois-Suomessa. Tänä kesänä lestadiolaiset kokoontuvat Lopella.

Suviseurat on iso tapahtuma. Tänä vuonna paikalle tulee noin 76 000 ihmistä.

Sää

sääkartta

Lauantai on kuuma päivä. Lämpötila on yli 30 astetta suuressa osassa maata. Ukkossateita tulee länsirannikolla ja Lapissa.

Sunnuntaina sadealue kulkee Suomen yli. Mukana on myös ukkossateita. Samalla sää vähän viilenee.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä