Perjantai 17.5.2019 (radio)


Hallitusneuvottelut

Hallitusneuvotteluiden vetäjä, SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne antoi kommenttinsa medialle hallitusneuvotteluiden jatkuessa Säätytalossa Helsingissä 17. toukokuuta.
Antti Rinne johtaa hallitusneuvotteluja. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Puolueet ovat jatkaneet hallitusneuvotteluja. SDP:n puoluejohtaja Antti Rinne johtaa neuvotteluja.

Rinne sanoo, että neuvottelut sujuvat hyvin. Rinteen mielestä puolueet ovat jo lähellä toisiaan myös talousasioissa.

Keskustan puoluejohtaja Juha Sipilä on eri mieltä. Sipilä sanoo, että puolueiden ajatukset taloudesta ovat hyvin erilaisia.

Hallitusneuvotteluissa on mukana yhteensä 5 puoluetta. Ne yrittävät muodostaa Suomen seuraavan hallituksen.

Tutkimus venäjänkielisistä

Vanhempi nainen juo kahvia.
Suomessa asuu myös venäjänkielisiä eläkeläisiä. Kuva: E. M. Welch / AOP

Helsingin yliopisto aloittaa tutkimuksen Suomen venäjänkielisistä. Yliopisto tutkii, kuinka hyvin yli 50-vuotiaat venäjäkieliset voivat Suomessa.

Tämä on ensimmäinen tutkimus maahanmuuttajista, jotka ovat eläkkeellä tai pääsevät pian eläkkeelle.

Yliopisto lähettää kysymyksiä 3000 venäjänkieliselle Suomessa. Tutkijat haluavat tietää, mitä vastaajat ajattelevat esimerkiksi omasta terveydestä ja taloustilanteesta.

Venäjänkieliset ovat Suomen suurin vieraskielinen ryhmä. Tutkijoiden mielestä on tärkeää tietää, miten he voivat.

Euroopan parlamentti

Euroopan parlamentti
Euroopan parlamentissa on yli 750 jäsentä. Kuva: Patrick Seeger / EPA

Viikon kuluttua sunnuntaina järjestetään eurovaalit.

Eurovaaleissa EU-maiden kansalaiset valitsevat jäsenet Euroopan parlamenttiin. Vaalit ovat kaikissa EU-maissa samaan aikaan. Euroopan unionissa on 28 jäsenmaata.

Euroopan parlamentti säätää lakeja, jotka koskevat kaikkia unionin jäsenmaita. Parlamentti päättää myös esimerkiksi EU:n budjetista.

Euroopan parlamentissa on yli 750 jäsentä. Suomalaisia jäseniä parlamentissa on 13.

Vaalien jälkeen parlamentin jäsenet menevät poliittisiin ryhmiin. Jokaisessa ryhmässä on jäseniä monista eri maista. He ajattelevat kuitenkin asioista samalla tavalla.

Euroopan parlamentti toimii Brysselissä.

Euroopan parlamentissa on 24 virallista kieltä. Parlamentin keskustelut tulkataan eri kielille.

Yötön yö

Čuvges ijat nohket Sámis
Pohjoisen kesäyö on valoisa. Kuva: Maiju Saijets / Yle

Utsjoella on alkanut yötön yö. Se tarkoittaa, että aurinko on nyt Utsjoen taivaalla koko ajan, myös yöllä.

Utsjoki on Suomen pohjoisin kunta. Aurinko laskee Utsjoella seuraavan kerran heinäkuun 28. päivä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä