Perjantai 17.8.2018 (radio)

Turun terrori-iskusta on vuosi

Muistokynttilöitä Turun torilla.
Terrori-iskussa kuoli 2 ihmistä. Kuva: Jaakko Stenroos / AOP

Huomenna lauantaina on kulunut vuosi terrori-iskusta, joka tapahtui Suomessa Turussa.

Turussa järjestetään huomenna 2 mielenosoitusta. Mielenosoitukset liittyvät terrori-iskuun.

Toisen mielenosoituksen järjestää uusnatsijärjestö. Toinen mielenosoitus on uusnatseja vastaan.

Poliisi on varautunut siihen, että mielenosoituksissa voi olla levotonta.

Terrori-iskussa vuosi sitten marokkolainen mies tappoi 2 ihmistä. 8 ihmistä haavoittui.

Intian Keralassa paha tulva

Ihmisiä kumiveneessä Kochin kaupungissa Keralassa.
Keralassa pitää liikkua kumiveneellä. Kuva: Prakash Elamakkara / EPA

Intian eteläosassa Keralan osavaltiossa on paha tulva.

Tulvassa on kuollut paljon ihmisiä. 150 000 ihmistä on joutunut lähtemään omasta kodista pois, koska tulvavesi nousee taloihin.

Keralassa sataa monsuunisateen aikana paljon vettä. Tällä kertaa sade on todella rankkaa.

Afganistanissa on vaarallista

Talibanien alueet Afganistanin kartalla
Taliban hallitsee oransseja alueita. Talibanin vaikutus tuntuu keltaisilla alueilla. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Afganistanissa on nyt todella vaarallista, sanoo suomalainen asiantuntija. Taisteluja ja terrori-iskuja on koko ajan, sanoo Olli Ruohomäki Suomen ulkoministeriöstä.

Taliban-järjestö hyökkää Afganistanin armeijaa vastaan. Terrorijärjestö Isis tekee iskuja shiiamuslimeja vastaan. Rikollisjärjestöt sieppaavat tavallisia ihmisiä.

Taliban-järjestö hallitsee suurta osaa Afganistanista.

Suomen maahanmuuttovirasto on kuitenkin sitä mieltä, että Afganistanissa jotkut alueet ovat turvallisia. Siksi Suomi palauttaa turvapaikanhakijoita Afganistaniin.

Finnairin lentäjä humalassa

Matkustamossa istutaan, kun lentokone on laskeutumassa kentälle.
Muut työntekijät kiinnittivät huomiota lentäjään. Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle

Lentoyhtiö Finnairin lentäjä yritti ehkä lentää lentokonetta humalassa. Muut työntekijät kiinnittivät lentäjään huomiota eilen.

Poliisi puhallutti lentäjän. Lentäjää epäillään ilmaliikennejuopumuksesta.

Lentäjä sai heti potkut. Kone oli vielä maassa Helsingin lentoasemalla.

Lämmin sää jatkuu

Aamukastetta
Lauantaina on lämmintä. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Tänään perjantaina oli lämmin päivä. Osassa Suomea oli helle.

Huomenna lauantaina on lämmintä, mutta tuulista. Etelä- ja Itä-Suomessa tulee sade- ja ukkoskuuroja.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Muualla Yle.fi:ssä