Perjantai 17.9.2021 (radio)


Kolmas koronarokotus

Pfizerin koronarokotteita. Jyväskylässä, Hankasalmella ja Uuraisilla aloitetaan kolmannen koronarokotuksen jakaminen immuunipuutteisille ihmisille.
Esimerkiksi syöpäpotilaat voivat saada 3. koronarokotuksen. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL on antanut ohjeen 3. koronarokotuksesta.

THL:n ohje kunnille on, että 3. koronarokotus tarjotaan immuunipuutteisille. Immuunipuutteisia ovat esimerkiksi monet syöpäpotilaat. He eivät saa riittävää suojaa koronaa vastaan 2 koronarokotteella kuten muut.

Kunnat voivat aloittaa immuunipuutteisten 3. rokotuskierroksen heti, jos niillä on tarpeeksi koronarokotteita.

Helsingin seutu ja Turun seutu ovat jo ilmoittaneet, että ne aloittavat immuunipuutteisten 3. rokotuskierroksen.

Hoitajien rokotukset

Sairaanhoitaja käytävällä, Uusi lastensairaala, Helsinki, 8.7.2019.
Kuva: Jari Kovalainen / Yle

Suomessa puhutaan hoitajien rokotuksista.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen eli THL:n pääjohtaja Markku Tervahauta sanoo, että koronarokotuksesta pitää tehdä pakollinen hoitajille, jotka hoitavat riskiryhmiä.

Jo nykyään hoitajilla pitää olla joitakin rokotuksia, jos he hoitavat esimerkiksi vanhuksia. Nyt THL selvittää, pitääkö listaan lisätä myös koronarokotus.

THL:n pääjohtajan mielestä hoitajien pakollinen koronarokotus on tarpeen. Hoitajien ammattiliitot ovat kuitenkin eri mieltä.

Hoitajaliitto Tehyn puheenjohtaja Sari Viinikainen sanoo, että hoitajat ymmärtävät rokotuksen tärkeyden myös ilman pakkoa.

Turun väkivallanteko

kurjenmäkikoti 2
Kurjenmäkikoti 2:ssa tapahtui väkivallanteko syyskuun alussa. Kuva: Arash Matin / Yle

Poliisin tutkimukset Turun väkivallanteosta ovat edenneet. Väkivallanteko tapahtui turkulaisessa vanhuspalveluyksikössä syyskuun alussa.

Poliisi epäilee edelleen, että tekijä oli vanhuspalveluyksikön miesasukas. Mies siirrettiin teon jälkeen muualle.

Tapauksessa kuoli 1 ihminen ja 1 ihminen sai sairaalahoitoa. Molemmat olivat vanhuspalveluyksikön naisasukkaita.

Poliisi kertoo tapauksesta lisää myöhemmin.

Ed Sheeran Suomeen

ed sheeran.
Poplaulaja Ed Sheeran. Kuva: Jason Szenes / EPA

Englantilainen poplaulaja Ed Sheeran esiintyy Suomessa ensi kesänä. Sheeran pitää konsertin Helsingin Olympiastadionilla elokuussa.

Sheeran on suosittu maailmalla ja Suomessa. Hän esiintyi edellisen kerran Suomessa 2 vuotta sitten. Silloin Sheeranin konsertit saivat yli 100 000 katsojaa.

Sää

sääkartta

Sää on enimmäkseen poutaista ja pilvistä sekä viileää. Paikoin voi aurinko paistaa vähän.

Lännessä lämpötila on vähän 10 asteen yläpuolella. Idässä ja pohjoisessa on vähän viileämpää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä