Perjantai 18.10.2019 (radio)


Katalonian mielenosoitus

Mielenosoittajia barcelonassa.
Barcelona oli täynnä mielenosoittajia perjantaina. Kuva: Alejandro Garcia / EPA

Kataloniassa on järjestetty iso mielenosoitus. Katalonialaiset olivat perjantaina myös lakossa eivätkä tehneet työtä.

Mielenosoitus järjestettiin Katalonian pääkaupungissa Barcelonassa. Mielenosoituksessa oli mukana satoja tuhansia ihmisiä.

Kataloniassa on ollut monta mielenosoitusta, sen jälkeen kun katalonialaisten johtajat tuomittiin vankilaan. Johtajat vaativat Katalonialle itsenäisyyttä.

Katalonia on osa Espanjaa. Katalonialla on kuitenkin oma kieli, kulttuuri ja lippu. Monet katalonialaiset haluavat, että Katalonia eroaa Espanjasta ja katalonialaiset saavat oman valtion.

Syyrian tulitauko

Mike Pence ja Recep Tayyip Erdoğan
USA:n varapresidentti Mike Pence ja Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan neuvottelivat tulitauosta Turkissa. Kuva: EPA

Pohjois-Syyriassa yritetään tulitaukoa. Tulitauon aikana ei taistella.

USA:n varapresidentti Mike Pence kertoi tulitauosta torstaina Turkissa. Tarkoitus on, että tulitauko kestää 5 päivää.

Pohjois-Syyriassa ovat taistelleet Turkki ja kurdit. Turkki hyökkäsi Pohjois-Syyriaan vähän yli viikko sitten. Turkin mielestä alueen kurdisotilaat ovat terroristeja.

Tulitauko ei ole alkanut hyvin. Uutistoimistot kertovat, että taistelut eivät ole kokonaan loppuneet.

Ennätyspitkä lento

Alan Joyce ja Lisa Norman
Australialainen lentoyhtiö Qantas kokeilee ennätyspitkiä lentoja. Kuva: Dean Lewins / EPA

Viikonloppuna tehdään ennätyspitkä lentomatka. Australialainen lentoyhtiö Qantas lentää New Yorkista suoraan Sydneyyn, Australiaan.

Lentokone lähtee perjantaina ja on perillä sunnuntaiaamuna. Matka kestää 19 tuntia.

Lentokoneessa on 40 matkustajaa ja työntekijää. Kaikkien kuntoa ja oloa seurataan lennon aikana.

Qantas päättää vuoden loppuun mennessä, aloittaako se näin pitkät lennot. Qantas aloitti viime vuonna lennot Australiasta Lontooseen. Lento Lontooseen kestää 17 tuntia, eli viikonlopun lento on vielä 2 tuntia pitempi.

HSL:n matkakortit

Matkustaja leimaa lippua
Pian matkakortin voi ladata itse netissä. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Helsingin seudun liikenteen eli HSL:n matkakorttien lataaminen helpottuu. Matkakorttien lataaminen onnistuu pian myös netissä.

HSL kertoo, että matkakortteja voi ladata netissä viimeistään ensi vuoden alussa.

Lataaminen onnistuu HSL:n nettisivuilla. Ennen lataamista asiakkaan pitää tunnistautua.

Asiakkaat ovat jo kauan toivoneet, että matkakorttien lataaminen tulee mahdolliseksi myös netissä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä