Perjantai 18.1.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka suuri on Suomen pakolaiskiintiö?

Oikea vastaus:

750 ihmistä.

2.Montako kiintiöpakolaista tuli Orimattilaan viime vuonna?

Oikea vastaus:

3.

3.Missä aikuiset usein houkuttelevat lapsia ja nuoria seksiin?

Oikea vastaus:

Netissä.

4.Missä kaupungeissa jotkut maahanmuuttajat ovat ehkä hyväksikäyttäneet lapsia?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi Oulussa ja Helsingissä.

5.Miksi joillakin työpaikoilla ajatellaan jo kesälomia?

Oikea vastaus:

Koska työntekijät ja työnantaja sopivat, millon kukin työntekijä voi olla kesälomalla.

6.Milloin kaupan myyjät saavat yleensä tietää kesäloman ajankohdan?

Oikea vastaus:

Huhtikuussa.

7.Mikä on Dannyn ammatti?

Oikea vastaus:

Hän on laulaja.

8.Kuinka vanha Danny on?

Oikea vastaus:

Hän on 76-vuotias.

9.Mikä on Iivo Niskasen urheilulaji?

Oikea vastaus:

Hiihto.

10.Missä hän kilpailee sunnuntaina?

Oikea vastaus:

Otepäässä Virossa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä