Perjantai 18.6.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka monta päivää vuodessa suomalaiset viettävät kesämökillä?

Oikea vastaus:

Keskimäärin noin sata päivää vuodessa.

2.Onko mökkipäivien määrä kasvanut vai vähentynyt edellisen kyselyn jälkeen?

Oikea vastaus:

Mökkipäivien määrä on kasvanut noin 20 päivällä.

3.Mistä se johtuu?

Oikea vastaus:

Mökillä vietetään enemmän aikaa koronaepidemian takia. Moni myös tekee mökillä etätöitä.

4.Mitä muuta kysely kertoo suomalaisten mökeistä? Millaisia mökit ovat?

Oikea vastaus:

Suurin osa mökeistä on veden äärellä. Mökin koko on keskimäärin noin 70 neliömetriä. Monissa mökeissä on esimerkiksi suihku, pyykkikone tai ilmalämpöpumppu.

5.Mistä tietää, että koronaepidemia Suomessa on helpottamassa?

Oikea vastaus:

Epidemia on perustasolla melkein koko maassa.

6.Missä päin maata epidemia on vielä kiihtymistasolla?

Oikea vastaus:

Helsingin seudulla ja Hämeessä.

7.Kuinka monta koronatestiä Suomessa tehdään joka viikko?

Oikea vastaus:

Noin 90 000.

8.Mikä järjestö on osoittanut mieltä Helsingissä?

Oikea vastaus:

Ympäristöliike Elokapina.

9.Mitä järjestö haluaa?

Oikea vastaus:

Se haluaa, että hallitus julistaa Suomeen ilmastohätätilan.

10.Missä päin maata voi lauantaina jyristä ukkonen?

Oikea vastaus:

Maan keskiosassa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä