Perjantai 18.6.2021 (radio)

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Kesämökit

kesämökki Asikkalassa
Suomalaiset viettävät mökillä keskimäärin noin sata päivää vuodessa. Kuva: Juha-Petri Koponen / Yle

Suomalaiset viettävät mökillä enemmän aikaa kuin ennen.

Uusi kysely kertoo, että suomalaiset viettävät mökillä keskimäärin noin 100 päivää vuodessa. Se on noin 20 päivää enemmän kuin vuonna 2016, jolloin kysely tehtiin edellisen kerran.

Monet ihmiset viettävät mökillä enemmän aikaa koronaepidemian takia. Monet myös tekevät mökillä etätöitä.

Kyselystä selviää, että jopa noin 3 miljoonaa suomalaista viettää aikaa mökillä. Mökeistä valtaosa on veden äärellä. Matka kotoa mökille on keskimäärin runsaat 100 kilometriä.

Mökkien koko on sama kuin 5 vuotta sitten, keskimäärin noin 70 neliömetriä. Mökkien varustetaso on kuitenkin noussut. Entistä useammassa mökissä on nyt esimerkiksi suihku, astianpesukone tai ilmalämpöpumppu.

Luonnonvarakeskuksen mökkikyselyyn vastasi noin 5000 mökin omistajaa.

Koronaepidemia

Ihmisiä jonottamassa koronarokotusta Tampereen messukeskuksen rokotuspisteellä
Ihmiset jonottavat koronarokotusta Tampereen Messukeskuksessa.. Kuva: Miikka Varila / Yle

Koronaepidemia Suomessa helpottaa edelleen.

Koronaepidemia on nyt perustasolla melkein koko maassa. Epidemia on kiihtymistasolla vielä Helsingin seudulla sekä Kanta- ja Päijät-Hämeen sairaanhoitopiireissä.

Sosiaali- ja terveysministeriö sanoo, että etätyö on auttanut hillitsemään koronaa. Siksi etätyösuositus jatkuu kiihtymisvaiheen alueilla kesän yli.

Tänään kerrottiin, että Suomessa on todettu 73 uutta koronatartuntaa. Tartunnoista noin 50 on todettu Helsingin seudulla.

Ihmiset käyvät yhä ahkerasti koronatestissä. Joka viikko tehdään noin 90 000 koronatestiä.

Elokapina

Personer demonstrerar med att sitta på bilvägen.
Elokapinan mielenosoittajat istuivat Mannerheimintiellä. Kuva: Miro Johansson / Yle

Ympäristöliike Elokapina on osoittanut mieltä Helsingissä. Noin 100 ihmistä on osoittanut mieltä Mannerheimintiellä lähellä Eduskuntataloa.

Mielenosoitus alkoi torstai-iltapäivänä, ja se jatkui yön yli ja edelleen perjantaina. Poliisi antoi mielenosoituksen jatkua, koska se ei aiheuttanut isoa haittaa liikenteelle tai yleiselle järjestykselle.

Elokapina vaatii, että hallitus julistaa ilmastohätätilan.

Sää

sääkartta
Kuva: ylen meteo

Sää on lauantaina aurinkoista melkein koko maassa. Maan keskiosassa voi tulla sade- tai ukkoskuuroja.

Lämmintä voi olla etelässä jopa 30 astetta, pohjoisessa on viileämpää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä