Perjantai 18.9.2020 (radio)


Koronatartunnat Suomessa

Ihmisiä kasvomaskit päällä Helsingin rautatieasemalla
Kasvomaskit hidastavat koronaviruksen leviämistä. Kuva: Henrietta Hassinen/Yle

Koronatartuntojen määrä kasvaa Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL sanoo, että tartuntojen määrä on kasvanut selvästi.

Viimeisen 2 viikon jakson aikana on löydetty noin 580 uutta koronatartuntaa. Se on 240 enemmän kuin edellisessä 2 viikon jaksossa.

Suomessa on yhteensä melkein 9000 koronatartuntaa.

Talouslukuja koronakeväältä

Näkymä Saanatunturin laelta
Matkailu Suomeen on vähentynyt koronan takia. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Koronavirus on vaikuttanut Suomen talouteen.

Esimerkiksi matkailuala on kärsinyt paljon koronasta. Huhti-, touko- ja kesäkuun aikana Suomeen tuli matkailijoita noin 90 prosenttia vähemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Suomalaiset ovat myös myyneet tavaroita ja palveluja ulkomaille vähemmän kuin vuosi sitten. Kevään ja alkukesän aikana vienti ulkomaille laski melkein 20 prosenttia.

Alkoholin myynti Virossa

Käsidesipullo baaritiskillä
Alkoholin myynti yöaikaan loppuu Virossa joksikin aikaa. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Viro kieltää alkoholin myynnin yöllä. Kielto alkaa viikon kuluttua, ja se kestää ainakin kuukauden.

Kiellon syy on koronavirus. Virossa on paljon uusia koronatartuntoja, ja Viron hallitus haluaa estää koronaviruksen leviämistä.

Kiellon aikana alkoholia ei saa myydä Viron baareissa, hotelleissa tai yökerhoissa keskiyön ja kello 10:n välillä.

Ruskamatkailu Lapissa

ruskamatkailija Antti Paavilainen poikiensa Ossin ja Topin kanssa
Ruskamatkat kiinnostavat nyt myös nuoria perheitä. Kuva: Annu Passoja / Yle

Lapin ruskamatkat ovat alkaneet. Turistit saapuvat taas Lappiin ihailemaan syksyn värejä.

Korona on muuttanut myös ruskamatkailua. Yleensä ruskamatkoilla käyvät eläkeläisryhmät, mutta nyt eläkeläiset eivät matkusta koronan takia.

Nyt Lapissa on paljon vähän nuorempia turisteja. Ruskamatkoille ovat lähteneet lapsiperheet ja pariskunnat, jotka eivät pääse etelään koronan takia.

Lapista kerrotaan, että ruskan värit ovat tänä vuonna erityisen kauniita.

Aila-myrskyn tuhot

Tuulen katkaisema oksa Kaivopuistossa Helsingissä 17. syyskuuta 2020.
Aila-myrskyn jälkiä Helsingissä. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Aila-myrskyn vahinkoja korjataan edelleen. Aila-myrsky riehui Suomessa torstaina.

Myrsky kaatoi puita ja katkaisi sähköt tuhansilta kodeilta. Aila-myrsky häiritsi myös liikennettä.

Korjaustyöt jatkuvat vielä viikonloppuna.

Viikonlopun sää

aulangon näkötasanteelta kuvattu koivun ruskaa
Aurinko voi paistaa viikonlppuna etelässä. Kuva: Ville Välimäki / Yle

Viikonlopun sää on kaunis suuressa osassa Suomea. Etelässä ei sada, ja aurinko voi paistaa. Pohjoisessa tulee kuitenkin sateita, ja sää on siellä tuulinen.

Lämpötila voi nousta etelässä 15 asteeseen. Pohjoisessa on kylmempää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä