Perjantai 19.10.2018 (radio)

Irtisanomislakia koskeva riita tiukkenee

Lakkovahteja Metso Mineralsin tehtaalla Tampereella 3. lokakuuta.
Ensi viikolla lakkoja on sahoilla ja vaneritehtailla. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Teollisuusliiton lakot laajenevat. Ensi viikolla lakkoja on firmoissa, joissa käsitellään puuta. Lisäksi Teollisuusliitto sanoo irti sopimuksia, joita on tehty työajan pidentämisestä. Hallitus haluaa tehdä lain, joka helpottaa irtisanomisia pienissä firmoissa. Teollisuusliitto ei halua, että irtisanomista helpotetaan.

Kuopion turmabussin kuljettaja ajoi liian kovaa

Linja-auto syöksyi kaiteen läpi junaradalle.
Bussi ajoi liian kovaa ja suistui tieltä. Kuva: Jukka Eskanen / Yle

Kuopion bussionnettomuudesta on kerrottu uutta tietoa. Tutkijat sanovat, että kuljettaja oli väsynyt ja kuljettajalla ei ollut paljon kokemusta bussista, jota hän ajoi. Bussin jarruissa ei ollut vikaa. Bussi ajoi liian kovaa ja suistui tieltä. Onnettomuus tapahtui Kuopiossa elokuussa. Neljä matkustajaa kuoli ja 22 loukkaantui.

Toimittajan kotiin sai tehdä kotietsinnän

Hensingin Sanomien artikkeli.
Toimittaja oli valittanut kotietsinnästä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Oikeus on päättänyt, että Helsingin Sanomien toimittajan kotiin tehty takavarikko oli laillinen. Helsingin Hovioikeus päätti, että poliisilla oli oikeus tehdä kotietsintä toimittajan kotiin. Poliisi tutkii juttua, jonka Helsingin Sanomat on tehnyt armeijan viestikoekeskuksesta.

Kemikaalien käsittelyssä virheitä

Kemikaalien käsittelyssä oli puutteita oikeissa suojavarusteissa. Kuva: YLE Etelä-Karjala

Kemikaaleja käsitellään väärin monilla pienillä työpaikoilla. Viranomaisten valvonnassa huomattiin, että esimerkiksi autokorjaamoissa ja pesuloissa ei osata aina käsitellä kemikaaleja turvallisesti.

Kirjolohesta ei saada tänä vuonna suuria fileitä

Kirjolohen paloja.
Kalat ovat jääneet tavallista pienemmiksi. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Kirjolohesta voi tulla pulaa. Kalankasvattamoissa on nyt vilkasta. Kalat ovat kasvaneet kesän aikana ja niitä nostetaan ja perataan. Lämmin kesä oli kaloille huono. Kalat ovat jääneet tavallista pienemmiksi. Kirjolohista ei saada isoja lohifileitä.

Poikia kannustetaan syömään kasviksia

lapsi pesee porkkanoita
Mukaan toivotaan urheiluseuroja, joissa voidaan puhua pojille terveellisestä ruoasta. Kuva: AOP

Poikia yritetään saada syömään lisää kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Monet pojat eivät syö paljon kasviksia. Marttaliitto ja Suomen itsenäisyyden juhlarahasto aloittavat tiedotuskampanjan, jonka nimi on Kasvista poikien pöytään. Mukaan toivotaan urheiluseuroja. Urheiluseuroissa voidaan puhua pojille terveellisestä ruoasta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Suomen taidetta selkokielellä

Eero Järnefelt: Raatajat rahanalaiset/Kaski (1893).

Ateneumin selkokielinen ääniopas

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä