Perjantai 19.10.2018 (radio)

Irtisanomislakia koskeva riita tiukkenee

Lakkovahteja Metso Mineralsin tehtaalla Tampereella 3. lokakuuta.
Ensi viikolla lakkoja on sahoilla ja vaneritehtailla. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Teollisuusliiton lakot laajenevat. Ensi viikolla lakkoja on firmoissa, joissa käsitellään puuta. Lisäksi Teollisuusliitto sanoo irti sopimuksia, joita on tehty työajan pidentämisestä. Hallitus haluaa tehdä lain, joka helpottaa irtisanomisia pienissä firmoissa. Teollisuusliitto ei halua, että irtisanomista helpotetaan.

Kuopion turmabussin kuljettaja ajoi liian kovaa

Linja-auto syöksyi kaiteen läpi junaradalle.
Bussi ajoi liian kovaa ja suistui tieltä. Kuva: Jukka Eskanen / Yle

Kuopion bussionnettomuudesta on kerrottu uutta tietoa. Tutkijat sanovat, että kuljettaja oli väsynyt ja kuljettajalla ei ollut paljon kokemusta bussista, jota hän ajoi. Bussin jarruissa ei ollut vikaa. Bussi ajoi liian kovaa ja suistui tieltä. Onnettomuus tapahtui Kuopiossa elokuussa. Neljä matkustajaa kuoli ja 22 loukkaantui.

Toimittajan kotiin sai tehdä kotietsinnän

Hensingin Sanomien artikkeli.
Toimittaja oli valittanut kotietsinnästä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Oikeus on päättänyt, että Helsingin Sanomien toimittajan kotiin tehty takavarikko oli laillinen. Helsingin Hovioikeus päätti, että poliisilla oli oikeus tehdä kotietsintä toimittajan kotiin. Poliisi tutkii juttua, jonka Helsingin Sanomat on tehnyt armeijan viestikoekeskuksesta.

Kemikaalien käsittelyssä virheitä

Kemikaalien käsittelyssä oli puutteita oikeissa suojavarusteissa. Kuva: YLE Etelä-Karjala

Kemikaaleja käsitellään väärin monilla pienillä työpaikoilla. Viranomaisten valvonnassa huomattiin, että esimerkiksi autokorjaamoissa ja pesuloissa ei osata aina käsitellä kemikaaleja turvallisesti.

Kirjolohesta ei saada tänä vuonna suuria fileitä

Kirjolohen paloja.
Kalat ovat jääneet tavallista pienemmiksi. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Kirjolohesta voi tulla pulaa. Kalankasvattamoissa on nyt vilkasta. Kalat ovat kasvaneet kesän aikana ja niitä nostetaan ja perataan. Lämmin kesä oli kaloille huono. Kalat ovat jääneet tavallista pienemmiksi. Kirjolohista ei saada isoja lohifileitä.

Poikia kannustetaan syömään kasviksia

lapsi pesee porkkanoita
Mukaan toivotaan urheiluseuroja, joissa voidaan puhua pojille terveellisestä ruoasta. Kuva: AOP

Poikia yritetään saada syömään lisää kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Monet pojat eivät syö paljon kasviksia. Marttaliitto ja Suomen itsenäisyyden juhlarahasto aloittavat tiedotuskampanjan, jonka nimi on Kasvista poikien pöytään. Mukaan toivotaan urheiluseuroja. Urheiluseuroissa voidaan puhua pojille terveellisestä ruoasta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä