Perjantai 19.1. 2018 (radio)


Tutkijat arvioivat Niinistöä

Sauli Niinistö.
Sauli Niinistö Kuva: AOP

Sauli Niinistön ensimmäinen kausi presidenttinä loppuu pian.

Yle pyysi politiikan tutkijoita arvioimaan Niinistön työtä.

Tutkijat kehuvat Niinistöä siitä, että hän on tavannut maailman johtajia. Niinistö on tavannut Yhdysvaltojen, Kiinan ja Venäjän johtajat. Tutkijoiden mielestä se on hyvä asia, koska Suomi on pieni maa.

Niinistö saa kritiikkiä siitä, että hän on puhunut epäselvästi joistakin asioista. Tutkijoiden mielestä presidentin puheet on joskus ymmärretty monella eri tavalla.

Niinistö aloitti presidenttinä vuonna 2012. Hän pyrkii uudelleen presidentiksi.

Oikeus päätti Auerin korvauksista

Anneli Auer
Anneli Auer Kuva: Jarno Kuusinen / AOP

Oikeus on käsitellyt Anneli Auerin korvauksia.

Anneli Auerin oikeusjutusta on puhuttu Suomessa paljon.

Nyt oikeus on päättänyt, että valtio maksaa Auerille noin 23 000 euroa lisää korvauksia.

Auer oli vankilassa oman aviomiehen murhasta. Myöhemmin oikeus totesi, että Auer oli syytön. Siksi Auer on jo saanut noin 500-tuhatta euroa korvauksia.

Anneli Auer halusi korvauksia paljon enemmän eli yhteensä 2,5 miljoonaa euroa.

Suomi kannustaa äitejä imettämään

vauva sylissä
Äitejä kannustetaan imettämään. Kuva: Elise Tykkyläinen / Yle

Suomessa halutaan, että äidit imettävät vauvoja enemmän ja pitempään.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos haluaa, että äidit saavat enemmän tukea vauvan imettämiseen. Tukea ja ohjausta annetaan esimerkiksi synnytyssairaaloissa ja neuvoloissa.

Tarkoituksena on, että vauvat saavat vain äidinmaitoa ensimmäiset 6 kuukautta.

Monet tutkimukset kertovat, että äidinmaito on tärkeää vauvan terveydelle.

Suomen liikkuvin kunta valittiin

Asikkalan kunnan edustajat juhlivat Suomen liikkuvin kunta -palkintoa yhdessä Vuoden urheilijan, Iivo Niskanen kanssa.
Asikkalan kunnan edustajat juhlivat muiden palkinnonsaajien kanssa Urheilugaalassa 18.1. 2018. Kuva: Tomi Hänninen / Yle

Suomen liikkuvin kunta on Asikkala.

Kuntaliitto järjesti Suomen liikkuvin kunta kilpailun ensimmäistä kertaa.

Asikkala on palkannut liikunnanohjaajia ja antaa tietoa liikunnasta. Liikuntaa voi harrastaa ilmaiseksi kunnan liikuntatiloissa.

Asikkalan kunta on Etelä-Suomessa, Lahden lähellä.

Kilpailuun osallistui 100 kuntaa.

Sää jatkuu lumisena

Hiihtäjiä Ahveniston moottoriradalla Hämeenlinnassa
Hiihtokelit ovat alkaneet. Kuva: Ville Välimäki / Yle

Viikonloppu on talvinen. Pakkasta ja lunta on koko maassa. Viikonloppuna lunta sataa vielä lisää. Ensi viikon alussa lumisateet vähenevät, mutta pakkanen kiristyy.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä