Perjantai 1.9.2017 (radio)

Valtionvelasta ollaan monta mieltä

valtionvelka
Kuva: Yle Uutiset / Stina Tuominen

Taloustieteilijät suhtautuvat varovaisesti siihen, että valtionvelka kääntyy laskuun. Pääministeri Juha Sipilä sanoi torstaina budjetin esittelyssä, että valtion velkaantuminen päättyy neljän (4) vuoden kuluttua.

Ensi vuonna valtio ottaa runsaat kaksi (2) miljardia euroa vähemmän velkaa kuin tänä vuonna. Uutta velkaa otetaan silti 2,9 miljardia euroa.

Taloustieteilijät sanovat, että suunta on oikea mutta tulokset vielä epävarmoja. Ripeä talouskasvu voi nostaa odotuksia liikaa, taloustutkijat sanovat.  Valtionvelkaan vaikuttaa esimerkiksi yleinen taloustilanne.

Yle haastatteli neljää (4) taloustieteilijää.

Monet haluavat pois ääriliikkkeistä

Grafiikka
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Suomessa on ollut tarvetta avulle, jossa autetaan ihmisiä eroamaan ääriliikkeistä. Ääriliikkeet voivat olla uskonnollisia ja poliittisia.

Yli 40 ihmistä on hakenut apua ääriliikkeestä eroamiseen puolentoista vuoden aikana. Apua on haettu Radinet Exit -ohjelman kautta. Radinetin toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen. Viranomaiset sanovat, että suuri määrä on yllätys.

Turun joukkopuukotus kaksi viikkoa sitten on lisännyt huolta väkivaltaisesta radikalisoitumisesta. Marokkolaismies surmasi kaksi ihmistä. On kerrottu, että mies on ollut kiinnostunut terroristijärjestö Isisin ideologiasta.

Suurin osa Radinet-ohjelman asiakkaista on ollut miehiä. Miesten iät ovat 17 vuodesta ylöspäin.  Eniten apua on haettu uskonnollisista ideologioista irtautumiseen.

Poliisipartiot saavat konepistoolit

LKS 20170901 Poliisi partioi konepistooli esillä Helsinki-Vantaan lentoasemalla Vantaalla 13. huhtikuuta 2017.
Poliisi partioi konepistooli esillä Helsinki-Vantaan lentoasemalla Vantaalla. Kuva: LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI

Kaikki liikkuvat poliisipartiot saavat varusteeksi konepistoolit. Niiden rinnalla käytössä ovat myös perinteiset pistoolit.

Poliisihallituksen poliisitarkastaja Ari Alanen kertoo, että näin varaudutaan kasvanutta terroriuhkaa vastaan.

Alanen sanoo, että aseet luovat enemmän turvallisuuden tunnetta kuin uhan tunnetta.

Grillien letkut voivat olla viallisia

Kaasugrilli
Bilteman kaasugrilli 37-530 on yksi takaisinvedetyistä tuotteista. Kuva: Biltema

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto on huomannut, että kaasugrillien letkuissa voi olla puutteita. Testissä kymmenestä (10) letkusta kolme (3) ei täyttänyt turvallisuusmääräyksiä. Letkut eivät kestäneet kovaa pakkasta.

Testatut letkut aiheuttavat räjähdysvaaran, kun kaasugrilliä tai grillin keitintä käytetään. Myös yksi (1) testatuista grilleistä oli hengenvaarallinen.

TUKES sanoo, että kaasulaitteiden kunto, erityisesti letkut ja liittimet, pitää tarkistaa. Tämä pitää tehdä viimeistään keväällä ennen grillauskauden alkua.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä