Perjantai 19.4.2019 (radio)

Keskustan puoluetuki laskee rajusti

Juha Sipilä vaalivalvojaisissa Helsingissä.
Juha Sipilä keskustan vaalivalvojaisissa Helsingissä. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Huono tulos eduskuntavaaleissa leikkaa puoluetukea. Puoluetuen määrä riippuu kansanedustajien määrästä.

Keskusta menetti 18 paikkaa eduskunnassa. Siksi keskustan puoluetuki laskee 2,6 miljoonaa euroa vuodessa. Vielä ei tiedetä, joutuuko puolue vähentämään työntekijöitä. Heitä on töissä puoluetoimistossa ja piirijärjestöissä eri puolilla Suomea. Keskusta järjestää esimerkiksi tulevat eurovaalit vanhalla puoluetuella.

Vaalivoittajilla puoluetuki nousee. SDP sai 6 lisäpaikkaa, ja puoluetuen nousu on 900 000 euroa vuodessa. Vasemmistoliitto sai 4 lisäpaikkaa, ja puoluetukea tulee lisää 600 000 euroa. Vihreät saivat 5 lisäpaikkaa, ja puoluetuki nousee 740 000 euroa.

Myös perussuomalaisten ja kokoomuksen puoluetuki nousee vähän.

Suomessa on myönnetty puoluetukea vuodesta 1967. Puoluetuki on melkein 30 miljoonaa euroa vuodessa.

Luottokorttikierre vaivaa myös työssä käyviä

Nainen asettaa luottokorttia maksupäätteeseen.
Jopa työssäkäyvien voi olla vaikea päästä luottokorttilaskuista eroon. Kuva: AOP

Luottokorttivelkojen kierre vaivaa myös niitä, jotka käyvät töissä.

Uudet tilastot kertovat, että naisten velkaongelmat ovat lisääntyneet enemmän kuin miesten velkaongelmat. Naisvaltaisista aloista hoiva-alan työntekijöillä luottokorttilaskut kasvavat. Miesvaltaisilla aloilla esimerkiksi logistiikka-alan työntekijät ovat riskiryhmässä.

Takuusäätiö kertoo, että varsinkin pienituloisten on vaikea päästä luottokorttilaskuista pysyvästi eroon. Luottokorttien lisäksi taloutta rasittavat erilaiset osamaksut ja muut kulutusluotot.

Monella ihmisellä on monta luottokorttia. Silloin velan kasvu on suuri riski.

1200 sikaa paloi Vöyrissä

Vöyrin Kullaståetissa sikalapalo, kartta
Kuva: Yle

Pohjanmaalla on sattunut suuri sikalapalo. Vöyrin kunnassa kuoli torstai-iltana ehkä yli 1200 sikaa.

Noin 250 sikaa pelastui. Sikalarakennus oli kooltaan melkein 4000 neliömetriä.

Palon syttymissyystä ei ole tietoa. Palo uhkasi levitä muihin rakennuksiin, mutta leviäminen saatiin estettyä. Sikalan vieressä on asuinrakennus ja konehalli.

Nuorten ja vanhojen ruokavalinnat ovat ympäristölle parhaita

salaatti
Iäkkäät syövät paljon kasvisruokaa. Syy on ehkä se, että he kokevat liharuoan enemmän juhlaruoaksi. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Nuorten ja yli 70-vuotiaiden ruokavalinnat kuormittavat ympäristöä kaikkein vähiten. Aalto-yliopisto ja Itä-Suomen yliopisto ovat tutkineet eri-ikäisten ruokavalintoja.

Esimerkiksi punaista lihaa syövät kaikkein vähiten yli 70-vuotiaat. Punaista lihaa ovat naudan, sian, lampaan, poron ja hirven liha. Iäkkäät myös kertovat, että he suosivat kasvisruokaa.

Tutkimus kertoo, että keski-ikäisten ja hyvätuloisten miesten ruokavalinnat kuormittavat ympäristöä eniten.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä